Ett litet spår efter Eurovisionen 2016 i Stockholm denna sommar

Detalj ur Fridas och Bennys Waterloo-dräkter. Foto: Jan Wickman
Detalj ur Fridas och Bennys Waterloo-dräkter. Foto: Jan Wickman

Den lätta underhållningen börjar bli allt mera medveten om sin historia. Den största framgångsberättelsen i Eurovisionen, ABBA, fick ett museum på Djurgården för några år sedan. För närvarande inhyser muséet också en utställning med rubriken Good Evening Europe om ESC.

Scenkläder från 1970-talet framåt utgör huvuddelen av utställningen men det finns också bland annat några ESC- och Melodifestivalen-troféer och interaktiva möjligheter till lite sång och skoj för publiken. En mannekäng av vår egen Mr. Lordi välkomnar besökarna vid ingången. Jamalas dräkt levererades till utställningen redan på söndagen efter tävlingen, rapporterar museets Facebook-sida.

Det är intressant att se detaljerna i scenkläderna. Pieteten med vilken detaljerna är sydda varierar mycket. Till exempel ABBAs ikoniska Waterloo-kostymer från 1974 är något summariskt sammansatta, som teaterkläder. Man litar på att de mindre detaljerna inte syns i TV-bilden.

Vad har hänt med paljetterna i Fridas Waterloo-kjol? Har de blivit återanvända?

Fridas Waterloo-kjol, detalj. Foto: Jan Wickman
Fridas Waterloo-kjol, detalj. Foto: Jan Wickman

Celine Dions dräkt för Eurovisionen 1988 ser ut som civilkläder från den tiden. Loreens Euphoria-dräkt har fina detaljer. I Conchita Wurst’s skräddarsydda guldspetsklänning beaktar man HD bildkvalitetens krav.

Utställningen stannar i Stockholm sannolikt till slutet av året. Sedan är det meningen att den följer tävlingen till nya värdstäder.

C.Dion 1988. Foto: J.Wickman
C.Dion -88. Foto: JW
Euphoria 2012. Foto: J.Wickman
Euphoria 2012. Foto: JW
Conchitas klänning. Foto: J.Wickman
Conchita 2014. Foto: JW

Kompromissvinnare?

M&P önskar god natt. Den efterglömda trofén ska med. Foto: Jan Wickman
M&P önskar god natt. Den efterglömda trofén ska med. Foto: Jan Wickman

En rysare till poängräkning slutade i Ukrainas seger över Australien som vann jurygruppernas röster och över Ryssland  som vann i TV-tittarnas telefonomröstning. Efter att juryrösterna hade delats ut ledde Australien med 320 poäng. Ukraina var tvåa med 211 poäng, och Ryssland på femte plats, efter Frankrike och Malta, med 130 poäng. I tittarnas poäng var Ryssland först med 361 poäng, Ukraina andra 323 poäng med och Australien fjärde med 191 poäng efter Polen på tredje plats. Slutresultatet i top3 var således: 1.Ukraina 534, 2. Australien 511, 3. Ryssland 491.

Det här är först andra gången som jurygrupperna lyckas påverka helhetsresultatet så att telefonomröstningens vinnare inte vinner hela tävlingen. Den första gången var ifjol då Måns Zelmerlöv fick ta hem segern till Sverige trots att Italiens Il Volo-grupp hade vunnit TV-tittarnas röster men placerades bara på sjätte plats av jurygrupperna. Detta faktum sågs inte då direkt i TV-sändningen eftersom man hittills har räknat ihop jurygruppens och telefonomröstningens resultat i varje land skilt. Således blev diskrepansen mellan jury- och telefonröstningsresultat offentlig först när EBU efteråt kungjorde hela resultatet i detalj  på sin nätsida.

Ukrainas seger är alltså första gången sedan jurygrupperna återintroducerades 2009 som varken jurygruppernas eller TV-tittarnas favorit vinner tävlingen utan det gör ett tredje bidrag som fått höga men inte högsta poäng av båda. I den bemärkelsen kunde man tala om en kompromissvinnare. Jamalas låt 1944 kan dock knappast karakteriseras som en mellanvägens sång utan den är ett verk som väcker starka känslor och delar åsikter.

Ukrainas och Jamalas seger kan ses som fördelaktig för Eurovisionen i det att det blir uppenbart ett sådant udda och seriöst stycke utanför radiopoplistornas mainstream kan vinna tävlingen. Samtidigt kan de politiska undertonerna i låten komplicera slutsatserna om denna seger. (Se här och här.)

Också semifinalernas resultat har nu offentliggjorts. Finlands Sandhja var femtonde i sin semifinal. Du finner de detaljerade resultaten här.

Jamala: Jag önskar att min låt inte hade behövt bli skriven

En överlycklig Jamala med ESC-pokalen. Foto: Stefan Crämer
En överlycklig Jamala med ESC-pokalen. Foto: Stefan Crämer

– Jag kan inte beskriva vad jag känner just nu. Det var helt otroligt och galet. Jag var säker på att man verkligen kan beröra människor om man sjunger om sanningen, och jag hade rätt.

Det säger årets ESC-vinnare Jamala från Ukraina på presskonferensen strax efter att hon korats som vinnare. Hennes låt ”1944” handlar om deporteringen av krimtatarer på 1940-talet.

Hon beskrev hur de tre minuterna på scenen kändes.

– Det var verkligen en varm stämning i arenan, och en otrolig show i kväll. Det är en ära, och ett stort ansvar, att så många röstade på mig. Tack!

Jamala fick också frågan vad hon skulle säga just nu åt sin mormorsmor, som låten handlar om.

– Det är väldigt svårt att beskriva vad jag känner. Jag önskar att alla hemska händelser som hände henne, inte hade hänt. Jag önskar också att min låt inte hade behövt bli skriven.

En av frågorna som ställdes var om Jamala vill att ESC 2017 hålls på Krim.

– Jag vet inte var tävlingen kommer att hållas, men den kommer definitivt att ordnas i Ukraina!

Ukraina vinner ESC!

Jamala från Ukraina vann ESC 2016. Foto: Linda Granback
Jamala från Ukraina vann ESC 2016. Foto: Linda Granback

Det blev Jamala med låten ”1944” från Ukraina som tog hem segern i årets Eurovision Song Contest. Låten handlar om deporteringen av krimtatarer på 1940-talet.

Tvåa blev Dami Im från Australien med ”Sound of silence” och trea Sergej Lazarev från Ryssland med ”You are the only one”.

Här är hela resultatlistan:
1. Ukraina
2. Australien
3. Ryssland
4. Bulgarien
5. Sverige
6. Frankrike
7. Armenien
8. Polen
9. Litauen
10. Belgien
11. Nederländerna
12. Malta
13. Österrike
14. Israel
15. Lettland
16. Italien
17. Azerbajdzjan
18. Serbien
19. Ungern
20. Georgien
21. Cypern
22. Spanien
23. Kroatien
24. Storbritannien
25. Tjeckien
26. Tyskland

Krista Siegfrids njuter av ESC-cirkusen

Krista Siegfrids kan i år njuta fullt ut av ESC. Foto: Linda Granback
Krista Siegfrids kan i år njuta fullt ut av ESC. Foto: Linda Granback

Krista Siegfrids är i Stockholm för Eurovision Song Contest. I år jobbar hon som ESC-reporter för Yle och gör bland annat intervjuer med artister och videoklipp för sociala medier.

– Det är fantastiskt att få uppleva ESC på ett nytt sätt. I år är det ingen stress och press och jag kan ta del av allt det roliga som jag missade 2013, som till exempel fester.

Hon har under veckan bland annat uppträtt på finländska ambassaden, på Euro Club och på ESC-scenen i Kungsträdgården.

– Det har nog varit det bästa, att ha tre egna gigs. Det var otroligt bra stämning!

Vem tror du att vinner?

– Jag tror att Ryssland vinner, men jag hoppas att de inte gör det för det skulle vara lite tråkigt.


Intervju: Linda Granback

Flygplan med Karabach-vimpel flög vid Globen och Gamla stan

Flygplanet cirklade runt över Gamla stan innan det styrde mot Globen. Foto: Stefan Crämer
Flygplanet cirklade runt över Gamla stan innan det styrde mot Globen. Foto: Stefan Crämer

Cirka två timmar innan finalen av Eurovision Song Contest skulle börja i Globen cirklade ett litet flygplan runt över Globen-området. På flygplanet fanns en banderoll med texten ”Karabach loves Iveta”.

Iveta är Armeniens sångerska Iveta Mukuchyan. Den armeniska delegationen råkade i blåsväder efter den första semifinalen i tisdags, där de viftade med Nagorno-Karabachs flagga i green room under direktsändningen, något som stider mot EBU:s regler. Läs en artikel om händelsen här.

EBU gav en varning till den armeniska delegationen efter semifinalen: Om något liknande händer i samband med finalen kan landet diskvalificeras. Det är oklart vem som står bakom flygplansvimpeln.

Efter en stund började också helikoptrar cirkla över Globen-området, och flygplanet har nu inte setts till på en stund.

Under kvällen kom också rapporter om att Nagorno-Karabachs flagga fanns i publiken under finalen.

Nioåriga Meya Heikel från Pargas firar födelsedagen i Globen

Meya Heikel från Pargas såg generalrepetitionen av finalen i Globen på lördagseftermiddagen,tillsammans med mamma Maria och pappa Dan. Foto: Linda Granback
Meya Heikel från Pargas såg generalrepetitionen av finalen i Globen på lördagseftermiddagen,tillsammans med mamma Maria och pappa Dan. Foto: Linda Granback

I dag, lördagen den 14 maj, är ingen vanlig dag för Meya Heikel från Pargas. Det är inte bara hennes födelsedag, hon fyller nio år i dag, hon får också se Eurovision Song Contest i Globen.

Meya såg generalrepetitionen av finalen på lördagseftermiddagen, tillsammans med mamma Maria och pappa Dan.

– Det var jätteroligt och spännande, säger hon när ÅU träffar henne strax efteråt.

Meya har sett på Eurovision sedan 2012 och tack vare tävlingen blivit väldigt bra på flaggor. Hon har lärt sig alla flaggor för de 42 länder som deltar i år.

Maria och Dan säger att de alltid följt med tävlingen, men lite mera de senaste åren på grund av Meyas intresse.

LÄS EN LÄNGRE intervju med familjen Heikel (ÅU Digital)

Ryssland – favorit och kopia på en gång?

Rysslands Sergey klättrar längs väggar på Globen-scenen. Foto: Linda Granback

Mot toppen ikväll?

Efter att alla länderna har visat sitt slutliga uppträdande på Eurovisionsscenen går Ryssland med Sergej Lazarev fortfarande till final som absolut största förhandsfavorit. (Det högljudda buande som Rysslands representanter har utsatts för i ESC de senaste åren har inte upprepats i Stockholm varken i semifinalen eller något av de tre generalrepetitioner med stor publik som jag har sett.) Det ser ut att finnas tre länder med bidrag som har någon chans att utmana honom. Främst bland dem är Frankrike som ställer upp Amir Haddad med med det mysiga leendet mot det ryska visuellt imponerande numret. Australiens mycket kompetenta pop med Dami Im har också väckt entusiasm. Slutligen kämpar Ukraina med Jamalas dramatiska 1944 i en så annan kategori att det blir svårt att jämföra. Låten är inte för alla men den berör djupt dem som träffas av den. Blir den avancerade sångtekniken dessutom en juryfavorit?

Utöver Amir, har Kroatiens Nina Kraljić med Lighthouse etablerat sig som min och mången annans personliga favorit – trots den överdrivet fantasifulla dressen. Och lite Serbien också, och Italien … det finns många bidrag att gilla.

Vem kopierar vem?

I dessa dagar fnyser väldigt många, särskilt svenskar, att ryska Sergej Lazarevs tekniskt avancerade och redan före tävlingen mycket uppmärksammade scenpresentation är bara en kopia av Måns Zelmerlövs vinnarbidrag från i fjol, på turboväxel. Och visst verkar det synnerligen opportunistiskt och föga originellt att just i år låta numret vila på projektioner igen. Samtidigt är det här hela sanningen bara inom eurovisionsbubblans tunna väggar.

Givetvis uppfann inte teamet som skapade Zelmerlövs scennummer, Fredrik Rydman och GreenWall Design, samverkan mellan levande artister på scenen och projicerade rörliga bilder utan den har en lång historia, särskilt inom konsten. Om vi ser på nyare exempel i underhållningen så har årets ryska scennummer i många avseenden mera gemensamt med detta framträdande från Thailand’s Got Talent (som i sin tur bygger på Enra’s Primitive) än med Måns Heroes. En möjlig förlaga till Lazarevs vingar finns här vid 3:50. Dessa är bara några exempel av många möjliga som jag fann i en relativt snabb sökning på Youtube.

Dessutom kan man minnas att Heroes-numret i fjol som nu betraktas som förlaga för You Are the Only One  inte var så originellt heller. Den bärande idén hade “inspirerats” väldigt tungt av performance-konstnärens Bandypunks videoverk The Alchemy of Light i vilket den projicerade streckgubben redan figurerade (Se här.) För att undvika rentav juridiska konsekvenser av plagiatanklagelser ändrade svenskarna på gubbens hatt och böt ut hans paraply mot en ballong efter Melodifestivalen och före ESC. (I tillägg var ju verserna i Heroes besvärligt lika David Guettas Lovers on the Sun.)

Det är rätt sällan som något helt nytt presenteras i underhållningen eller kulturen mera allmänt.

Sopborstar, kameror och hjälpredor – sådant som inte syns i tv

Det har sagts förr: Eurovision Song Contest är ett tv-format som funkar bäst hemma i tv-soffan. Där ser tv-tittarna allra bäst, eftersom kameraarbetet är mycket genomtänkt och utformat för att alla sångnummer ska se så bra ut som möjligt.

Att vara på plats i arenan är också en upplevelse, inte bara för att man ser evenemanget live, utan för att man också ser allt det som tv-tittarna inte får ta del av. ÅU listar här några situationer som sker medan tv-kamerorna är riktade åt annat håll.

Måns Zelmerlöv och Petra Mede strax innan strålkastarna slås på. Foto: Linda Granback
Måns Zelmerlöv och Petra Mede strax innan strålkastarna slås på. Foto: Linda Granback

Programledarna Måns Zelmerlöv och Petra Mede småpratar medan de väntar på att strålkastarna ska riktas mot dem.

Belgiens Laura i närbild i tv. Foto: Linda Granback
Belgiens Laura i närbild i tv. Foto: Linda Granback

Under alla bidrag, här Belgien, springer kameramän upp på scenen för att ta närbilder av artisten. Det gäller att veta vilken kamera man ska titta i, och när!


Kamera: Linda Granback

Mellan varje låt är det cirka 40 sekunder, och då är det mycket som ska hinnas med! Scenen ska snabbstädas, mikrofoner och annan rekvisita ställas fram och artisten och kören hitta sina exakta platser. Så här ser det ut mellan Azerbajdzjans och Ungerns framträdanden i ESC-finalen.

Sista minuten-instruktioner för Italien. Foto: Linda Granback
Sista minuten-instruktioner för Italien. Foto: Linda Granback

Italiens Francesca i ett sista minuten-samtal med studiomannen och spindeln i nätet som håller i alla trådar för vad som händer på scenen, Henric Von Zweigbergk.

Dami Im lyfts ner från podiet. Foto: Linda Granback
Dami Im lyfts ner från podiet. Foto: Linda Granback

Australiens Dami Im börjar sitt framträdande sittande på en stor, glittrig kub. Plötsligt står hon nere på golvet och sjunger. När tv-kamerorna visar publikbilder lyfts Dani ner från kuben av två scenarbetare.

Petra Mede i green room. Foto: Linda Granback
Petra Mede i green room. Foto: Linda Granback

Petra Mede förbereder sig för en speak i green room. Bilden är tagen under en repetition, därför är det ingen publik i arenan.

Åbo- och Pargasbor fick biljetter till ESC-finalens generalrepetition

Yasmin Nyqvist, Fredrik Jensén och Malin Järvinen lyckades få biljetter till ESC-finalens generalrepetition. Foto: Linda Granback
Yasmin Nyqvist, Fredrik Jensén och Malin Järvinen lyckades få biljetter till ESC-finalens generalrepetition. Foto: Linda Granback

– Det är så bra stämning kring Eurovision Song Contest och när jag sett det på tv verkar det vara så roligt att vara där.

Det säger Malin Järvinen från Pargas. Hon har följt med ESC i många år, men är nu för första gången på plats för att se tävlingen live.

Också Yasmin Nyqvist från Åbo och Pargasbon Fredrik Jensén lyckades få biljetter till generalrepetitionen.

– Jag har sett på tävlingen sedan jag var riktigt liten, men det är också första gången jag är på ort och ställe. Det här har jag drömt om sedan jag var liten, säger Nyqvist.

Alla tre förväntar sig en bra show i Globen, och bra feelis i arenan. Generalrepetitionen går till precis som direktsändningen av finalen, det är bara poängutdelningen i slutet som görs med påhittade poäng.

LÄS EN LÄNGRE intervju med Malin, Fredrik och Yasmin (ÅU Digital)