Ryssland – favorit och kopia på en gång?

Rysslands Sergey klättrar längs väggar på Globen-scenen. Foto: Linda Granback

Mot toppen ikväll?

Efter att alla länderna har visat sitt slutliga uppträdande på Eurovisionsscenen går Ryssland med Sergej Lazarev fortfarande till final som absolut största förhandsfavorit. (Det högljudda buande som Rysslands representanter har utsatts för i ESC de senaste åren har inte upprepats i Stockholm varken i semifinalen eller något av de tre generalrepetitioner med stor publik som jag har sett.) Det ser ut att finnas tre länder med bidrag som har någon chans att utmana honom. Främst bland dem är Frankrike som ställer upp Amir Haddad med med det mysiga leendet mot det ryska visuellt imponerande numret. Australiens mycket kompetenta pop med Dami Im har också väckt entusiasm. Slutligen kämpar Ukraina med Jamalas dramatiska 1944 i en så annan kategori att det blir svårt att jämföra. Låten är inte för alla men den berör djupt dem som träffas av den. Blir den avancerade sångtekniken dessutom en juryfavorit?

Utöver Amir, har Kroatiens Nina Kraljić med Lighthouse etablerat sig som min och mången annans personliga favorit – trots den överdrivet fantasifulla dressen. Och lite Serbien också, och Italien … det finns många bidrag att gilla.

Vem kopierar vem?

I dessa dagar fnyser väldigt många, särskilt svenskar, att ryska Sergej Lazarevs tekniskt avancerade och redan före tävlingen mycket uppmärksammade scenpresentation är bara en kopia av Måns Zelmerlövs vinnarbidrag från i fjol, på turboväxel. Och visst verkar det synnerligen opportunistiskt och föga originellt att just i år låta numret vila på projektioner igen. Samtidigt är det här hela sanningen bara inom eurovisionsbubblans tunna väggar.

Givetvis uppfann inte teamet som skapade Zelmerlövs scennummer, Fredrik Rydman och GreenWall Design, samverkan mellan levande artister på scenen och projicerade rörliga bilder utan den har en lång historia, särskilt inom konsten. Om vi ser på nyare exempel i underhållningen så har årets ryska scennummer i många avseenden mera gemensamt med detta framträdande från Thailand’s Got Talent (som i sin tur bygger på Enra’s Primitive) än med Måns Heroes. En möjlig förlaga till Lazarevs vingar finns här vid 3:50. Dessa är bara några exempel av många möjliga som jag fann i en relativt snabb sökning på Youtube.

Dessutom kan man minnas att Heroes-numret i fjol som nu betraktas som förlaga för You Are the Only One  inte var så originellt heller. Den bärande idén hade “inspirerats” väldigt tungt av performance-konstnärens Bandypunks videoverk The Alchemy of Light i vilket den projicerade streckgubben redan figurerade (Se här.) För att undvika rentav juridiska konsekvenser av plagiatanklagelser ändrade svenskarna på gubbens hatt och böt ut hans paraply mot en ballong efter Melodifestivalen och före ESC. (I tillägg var ju verserna i Heroes besvärligt lika David Guettas Lovers on the Sun.)

Det är rätt sällan som något helt nytt presenteras i underhållningen eller kulturen mera allmänt.

Be Sociable, Share!

Lämna en kommentar