Vem bryr sig om mediekritik?

I Slaget efter tolv diskuterades kritiken mot journalister. Eftersom jag hör till kåren tyckte jag det var synnerligen intressant. Och jag tänkte att här finns en massa saker att bita i.

Till exempel kunde man diskutera begreppet ”mediekritik” och inse att kritik inte uteslutande innebär att ha en negativ inställning. Det innebär också analys, det vill säga att kritiken backas upp av argument; av viljan att diskutera.

Man kunde också diskutera journalistikens olika roller, främst skillnaden mellan nyhetsbevakningen och opinionsbildningen. Att rikta kritik mot den ena är inte detsamma som att kritisera den andra.

Jag funderade på de här frågorna och på andra och sen tänkte jag, Vem bryr sig? Handen på hjärtat: Vill nyhetskonsumenten verkligen ta del av en sån här diskussion? Är inte de här frågorna väldigt interna, främst för journalister själva att ställa?

Mitt eget svar på den frågan är nej. Men kanske är det förmätet av mig att tro att det finns en bred samhällelig vilja att med stor eftertanke nagelfara just min yrkeskår.

Kanske är det så, att konsumenten vill ha två saker: Den färdiga produkten (tidningen, teve- eller radioprogrammet) och rätten att utgående från den forma sin uppfattning om journalistkårens brister och behållning; rätten att döma eller hylla (eller inte bry sig om) journalister beroende på hur man ställer sig till det som de skrivit.

Jag vet alltså inte om intresset för nyhetsmedierna sträcker sig längre än den huvudsakliga produkten. Nån får gärna upplysa mig om den saken.

Dela med dig!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>