Svenska Yle och KAJ – vilket slags förhållande har de egentligen?

Följande inlägg hamnar i skuggan av nästan allt annat som mediekritik kan tänkas handla om. Men jag vågar påstå att det är lite intressant trots det. Och det är definitivt finlandssvenskt.

Det finns en humorgrupp som kommer från Vörå i Österbotten och som heter KAJ. Gruppen består av Kevin Holmström, Axel Åhman och Jakob Norrgård. De producerar musik och sketcher i form av CD-skivor, videor och scenframträdanden.

Det är onödigt att jag berättar detta eftersom hela Svenskfinland känner till KAJ. Och det är här det blir intressant. Gruppens produktion är en sak – välgjord musikalisk humor i min mening – men hur den når en så stor publik är en annan.

Jag vågar nämligen påstå, att varje video/singel som KAJ släppt har uppmärksammats av främst Svenska Yle och HSS Medias tidningar och, i viss grad, av KSF Medias tidningar. Också ÅU har uppmärksammat gruppen men mer sporadiskt och i samband med besök i regionen.

De redaktioner som verkligen riktar strålkastarljuset på KAJ gör det inte enbart i samband med singelsläpp. Det blir också reportage om hur videon gjordes, eller om turnén, eller om annat som kan kopplas till tre begåvade ynglingar som skojar på dialekt.

Få finlandssvenska artister får den här typen av uppmärksamhet. Få finlandssvenska artister har den genomslagskraft KAJ har men, jag upprepar, få finlandssvenska artister får den här typen av uppmärksamhet.

Kulturbevakningen har aldrig varit rättvis och alltid omdebatterad. Redaktionerna gör så gott de kan men tvingas prioritera och redaktionella beslut ska respekteras. Det ska också sägas att VBL och ÖT, vars nära relation till KAJ på ett sätt är begriplig, också uppmärksammar annan lokal humor och/eller musik.

Svenska Yle är ett annat kapitel. Svenska Yle, tänker jag, ser annorlunda på begrepp som ”jämlikhet” och ”kommersiella intressen” än vad privata medieaktörer gör. Inte för att mediemarknaden per automatik är enögd och pengahungrig utan för att skattefinansierade Yles uppdrag är ett annat.

Så är det motiverat att Svenska Yle följer KAJ:s produktion på ett sätt som ingen annan artist belönas med? Och hur mycket bidrar den här bevakningen till KAJ:s popularitet – som Svenska Yle i sin tur använder som argument för bevakningen?

I vilken utsträckning leder bevakningen till att KAJ säljer tygkassar, t-skjortor och skivor?

Frågor som är svåra att svara på, och orättvisa kanske någon tycker.

Men Yles etiska regler slår fast att ”Vi försäkrar oss om att kommersiella intressen inte styr vårt journalistiska innehåll. Också i övrigt förhåller vi oss kritiskt till material som är kopplat till kommersiella intressen.”

Eftersom Svenska Yles och KAJ:s relation är luddig är det skäl att ställa de här frågorna.

Är det till exempel Svenska Yle som beställt den här videon? Som artikelskribent under videon står Axel Åhman, en av medlemmarna. Han frilansar för Svenska Yle. En annan medlem, Jakob Norrgård, är anställd på bolaget och jobbar med X3M:s morgonprogram.

Gränsen mellan rollen som Yle-redaktör och kommersiell artist tycks mig något flytande.

Så vad borde Svenska Yle göra? Aldrig uppmärksamma KAJ?

Förstås inte, men det känns aningen märkligt att a) fokuset på just denna grupp är så starkt och att b) just denna grupps medlemmar glider in och ut ur olika roller – utan att någon på Svenska Yle noterar det och förklarar var gränserna går.

Ta detta inlägg som en efterlysning på en sådan förklaring, inte som en kritik mot KAJ.

Dan Lolax, samhällsreporter på ÅU

Ändrat kl 15:25: Videon bakom länken är inte KAJ:s senaste, som det felaktigt stod först, utan en som gjordes inför valet 2015.

Dela med dig!

2 reaktion på “Svenska Yle och KAJ – vilket slags förhållande har de egentligen?

  1. Tack för kolumnen.

    Svenska Yle har gjort många innehåll kring humorgruppen Kaj, liksom Krista Siegfrids, Isac Elliot, Satin Circus och de övriga finlandssvenska namnen inom populärkultur och kultur som har en stor finlandssvensk (och finländsk) publik.

    Det Svenska Yles ansvar att framförallt bevaka det finlandssvenska kulturlivet. Då de stora aktörerna ändå inte är så många, så kan det ibland bli mera innehåll kring en viss artist (eller t.ex. författare) då denna är aktuell. Vi är ändå väldigt noga med att försöka lyfta nya förmågor och försöker balansera dessa så bra det går.

    Videon, Vaal e val?, som nämns i bloggen är ett Svenska Yle-innehåll, beställt och betalt av Svenska Yle och publicerat i samband med riksdagsvalet. Innehållet ingick i en större helhet.

    Humorgruppen Kajs medlemmar studerar media och har därför av olika orsaker och i olika repriser sökt sig till Svenska Yle för att arbeta med radio, tv och webb. Detta bör inte förväxlas med produktioner vi köpt och samproducerat med produktionsbolaget Pjas productions.

    Svenska Yle köper även insatser av författare, regissörer, kreatörer och andra aktörer på det kreativa fältet som även har andra åtaganden mot en annan publik. Vårt uppdrag som PS-bolag är att balansera dessa uppdrag som så, att inga kommersiella produkter ges oskäligt mycket uppmärksamhet. Inom kulturfältet är det här förstås en annorlunda utmaning, då alstren i sig också kan vara innehåll (t.ex. en låt som spelas på radion).

  2. Tack ÅU. Har under en längre tid undrat över detta. Yles uppgift är inte att vara PR-bolag. Speciellt underligt är att KAJs egna medlemmar sköter PR via Yle. Skäms hela organisationen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *