Höjdpunkten är nådd!

Nu har vi nått kanalens höjdpunkt!

På Vättern var det dags för ett klassiskt seglatsdop. Kocken har just serverat god mat och nu skulle gossarna svalkas!

Vackra vyer över Vättern på kvällen i Karlsborg

Tisdagen började med en rundtur i Vadstena stad. Starten blev därmed först vid lunchtid. Vadstena är en stad som definitivt lönar sig att besöka om man rör sig i trakterna. Hamnen är fin och de små gatorna i staden, påminner mycket om de gamla stadsdelarna av Borgå i Finland.

Då vi kom ut på Vättern märkte vi nästan genast att den utlovade vinden återigen lyste med sin frånvaro. Besättningen gjorde tappra försök att få styrfart på båten men kung Neptun var obarmhärtig denna gång. Inte ens då vi utfört ett traditionellt seglatsdop gav han oss nåd. Efter några timmars hopplösa försök att segla, gav vi upp och körde den sista biten in till Karlsborg för motor.Vi hittade en passlig hamn intill Karlsborgs fästning där vi lade oss för natten. Resten av kvällen gick sedan åt till grillande och världserövrande i ”Ingress – spelet”.

Forsviks sluss

Klockan 08:50 på onsdagen kastade vi loss, och prick 09:00 var vi vid järnvägsbron i Karlsborg. Oturligt nog tog det ovanligt länge för brovakten att dricka morgonkaffe och således öppnades bron först 09:30. På andra sidan bron finns Bottensjön; en liten sjö man kör över på vägen mot ”Arn Magnussons” hemby Forsvik.

Framme i Forsvik slussar man uppåt en sista gång innan man når sjön Viken, och därmed kanalens högsta punkt på 91,8 m.ö.h. Sjön Viken var en upplevelse i sig; smala passager igenom skogsdungar och byggda kanaler mellan sjömärken och träd i vattnet. Eftersom vi inte var tillräckligt duktiga för att segla rakt mot vinden, blev det tyvärr motor även här.

Passagen in till sjön Viken..

Intressant farled på Viken

Efter sjön kommer byn Tåtorp, och därefter fortsätter kanalen mera traditionellt längs åkrar och ängar. Vi fortsatte framåt längs kanalen tills slusstrappan i Hajstorp tvingade oss att stanna för natten. I skrivande stund har vi just avnjutit god tortilla – middag och kollat in den lokala bilutställningen här. Imorgon vidare mot Vänern, endast 20 slussar dit!

Janne hjälper slussvakten

Bilar i Hajstorp

-Kanalgänget-

Be Sociable, Share!

En reaktion på “Höjdpunkten är nådd!

1. Benco Skrifvars

Fantastiskt att SP igen tar sig an Götakanal, svenska västkusten och de danska farvattnena! Nostalgiska minnen dyker upp och man kan bara gratulera kåren att den igen lyckas bjuda sina medlemmar på dessa äventyr.
    Benco
    (som var med både första gången 1977 och tredje gången 1991)