Framme i Köpenhamn

TIllbaka vid stabil internetuppkoppling och därmed vid bloggen efter en dryga hundra sjömils etapp från Laesö till Köpenhamn. Fredag förmiddag spenderades i Österby på Laesö efter en något senare väckning än normalt efter den föregående dagens sena ankomst; till dagens stora turistattraktioner hörde beachen, glassen i den lokala butiken och duscharna. Därutöver beundrade vi det lokala H-båtsbeståndet samt det lokala fiskesamhället med tillhörande synnerligen storvuxna och feta trutfåglar. När eftermiddagen nalkades efter en kort rundvandring inom stadsgränserna för Österby kastade vi loss och inledde vaktseglingen söderut över Kattegatt för att hinna fram till Köpenhamn tills den femte. Vädret var lugnt, såpass lugnt att motorsegling idkades en stor del av natten då det antingen var bleke eller ”växlande 0-1”. På morgonen kunde det åter seglas en stund, och till och med spinnakern kunde plockas fram för andra gången denna seglats; dock var vinden ihållande svag, och senast vid norra änden av Öresund blev vi tvungna att hala spinnakern och starta motorn åter då vi hade kring två och en halv knop motström genom sundet och vinden började bleka ur. På vägen genom sundet var för en gångs skull hela besättningen åter vaken samtidigt för att åtnjuta en pasta carbonara tillredd huvudsakligen kring ett block baconfläsk som handlats i Skagen. Efter sundet och maten hade vi passerat den kraftigaste motströmmen, och spinnakern togs fram åter för att dra oss söderut i den lätta nordliga vinden. Då etappens andra kväll drog på skymtade Köpenhamn redan vid horisonten, och vi anlände i Langelinie gästhamn kring klockan två på natten.

Besättningen på Laesö

Röd pölse och spinnaker nära Öresund

Elias kör spinnaker vid Helsingör

Morgonmål med baconsmörgåsar och kokt ägg inledde den första dagen i Köpenhamn; båten städades såhär passligt halvvägs genom Etapp 2 på seglatsen, varefter stegen bar ut till Köpenhamn. En lång rundvandring på staden inleddes från Den Lille Havfrue bredvid hamnen, och tog oss via Nyhavn, Ströget och Tivoli; på kvällen mötte vi även vår sjunde besättningsmedlem, Richard, vid tågstationen, och därmed är vi nu fulltaliga ombord. Med Riku i släptåg gick vi därefter tillbaka till båten längs med strandpromenaden, via vaktombytet vid Amalienborg; imorgon ska vi eventuellt fortsätta bekanta oss med staden och sedan så småningom dra oss vidare söderut.

Besättningen vid Gefionfontänen i Köpenhamn

En välförtjänt glasspaus i Nyhavn efter en väl utförd båtstädning

Vilopaus på Ströget

På väg tillbaka till båten längs strandpromenaden