Åtminstone hade vi tur med hamnen

Som det heter så bidde det ingen vante, eller i detta fall någon resa upp till Bälten; dagen efter att senaste inlägg postades och vi skulle ta oss till Vordingborg började det blåsa rejält mer än hittills; rakt västlig kuling, över 15 m/s. Seglatsen från Mön upp till Storströmmen gick ännu att genomföra, även om det redan på den något öppnare biten över Hjelm Bugt från Klintholm till infarten till Storströmmen började gå en del sjö motsvarande vindstyrkan i storlek. Väl inne på mer skyddat vatten byttes genua 3 ut mot focken, som var framme för första gången någonsin för flera av deltagarna; med kombinationen bottenrevad stor och fock hankade vi oss därefter fram genom Storströmmen i motvind tills vi nådde Vordingborg. I skydd av kraftverket på Masnedö väntade vi sedan på att klaffbron framför inloppet till Vordingborgs hamnar skulle öppnas efter att brovakten på sin klingande danskengelska förkunnat att han kunde öppna om ”haalfänaur”. Efter den utlovade halvtimmes väntan slapp vi förbi bron, och kunde puttra för maskin längs det grunda, smala faret till Vordingborgs nordhamn bara för att konstatera att det var överfullt och grunt; Stubbeköbing stod näst i tur, några sjömil tillbaka längs den väg vi kommit. Tur nog hade vindriktningen inte skiftat, och vi kom tillbaka österut med 15 m/s slörbog med bottenrevad stor i en hastighet om tidvis 10 knop. I Stubbeköbing fanns det visserligen plats, men en titt på väderleksrapporten visade att det följande dag skulle blåsa ännu mer, 15-20 m/s väst, och att det troligen inte skulle vara någon desto större idé att bege sig varken västerut eller österut den dagen. Denna profetia gick i uppfyllelse på morgonen, då det visade sig att det faktiskt blåste upp till 20 sekundmeter i pustarna; därmed har vi det senaste dygnet suttit något inblåsta i Stubbeköbing, ett märkvärdigt folktomt men annars ganska fint ställe, medan vi väntat på att vinden mojnar något, vilket den ska göra på fredag dag eller senast till lördagen. Troligen blir det inte därmed någon tur upp genom Stora Bält denna gång, då vi så småningom måste börja ta oss till Sverige för besättningsbyte på måndagen. Nästa gång bloggen uppdateras har vädret då förhoppningsvis förbättrats något, och vi har förhoppningsvis kunnat förflytta oss åtminstone någonstans från Stubbeköbing.

På väg över Hjelm Bugt från Mön mot Storströmmen

Passerar Faröbron i Storströmmen, en aning motvind...

Passerar Faröbron i Storströmmen, en aning motvind…

På väg mot Stubbeköbing efter att hamnen i Vordingborg ratats, nu åtminstone medvind

Besättningen i ett besynnerligt folktomt Stubbeköbing