Sassnitz-Allinge-Christiansö-Borgholm

Vi hissade spinnakern nästan genast då vi kommit ut från Köpenhamn och rundat Öresundet, och det hölls uppe enda tills vaktbytet kl 12 på natten. Efter några regnskurar och lite skiftande vind under natten nådde vi Sassnitz på Rugen ca 8 tiden på morgonen. Snacka om fart.

Väl framme tog vi en liten tupplur efterföljd av en förstärkt frukost. Sedan prövades våra tyskakunskaper och vi lyckades hyra billiga cyklar åt hela besättningen. En lång och väldigt svettig cykelstund senare anlände vi till badorten Prora, ursprungligen planerad som lyxbadort åt nazisterna, men kom aldrig att användas. DSC_0569Väldigt fin strand, men många absurda förfallna gamla halvfärdiga badhotell. Dagen på stranden var perfekt och det var nästan svårt att få de sista gossarna upp ur vattnet för att cykla tillbaka mot hamnen. Efter lite kohandel vid fiskebåtarna lyckades vi få tag på rökt flundra och makrill, och kunde därmed tillreda en av de bästa måltiderna besättningen någonsin skådat ombord. Efter matkomat cyklade de flesta ännu iväg mot nationalparken på udden och vi fick se otroligt vacker lövskog som sedan abrupt slutade i stora sandstensstup rakt ner i havet. Parken bjöd också på väldigt fin flora och fauna.DSC_0612

DSC_0642Ungefär tiotiden på kvällen var vi redo att kasta loss mot Bornholm med Allinge i sikte. Natten var tyvärr lite väl lugn, så plåtgenuan användes lite mera en vad vi helst skulle ha gjort, men ”juttuna” var goa och gitarren plockades också fram på däck under nån av vaktturerna. På morgonen siktade vi Bornholm och efter att ha passerat det vackra slottet vid Hammarhamn på norra sidan tog vi iland vid Allinge DSC_0671mitt på dagen. Som sig bör med hungriga pojkar ombord så tillreddes det genast en massiv lunch innan vi gick tillbaka mot udden vi passerat för att skåda de vackra vyerna på närmare håll. Vid Hammerbakke slott togs det vackra besättningsfoton och det lokala mejeriet erbjöd delikat mjukglass för ett nästan skäligt pris. Sedan promenerade vi runt mot Sandvig för lite strandhäng och ett dopp i det blå.

Då vattnet blev för kallt gick vi mot båten och strövade omkring i de pittoreska husen vid Allinge och bunkrade mat (och jordgubbar som smakade barndomssommar). Vid 6-tiden kastade vi loss mot Christiansö. Det hade blåst upp lite, vilket vi givetvis bara uppskattar, och med stadig fart seglade vi den tretton sjömil långa sträckan till vår kvällshamn på några timmar. Under dessa timmar åt vi de godaste hamburgarna som någonsin ätits och tillretts på en kryssande båt. Hamnen visade sig trots sin ödslighet vara rätt fullsmockad, men vi hittade till sist en båtplats och tog en snabb titt på danspaviljongen.

Danmarks östligaste punkt Christiansö bjöd på fantastiskt vackra vyer och på små stigar som passerade de vackra husen. Ön fungerade som en fästning från 1694 in på 1800-talet, den f.d. militära närvaron syntes idag i form av kanoner, gamla garnisoner och förrådsbyggnader som renoverats till bostäder. Efter att spenderat förmiddagen vandrandes och fotograferandes på den fantastiskt vackra ön som än idag upprätthålls av den Danska militären styrde vi skotan mot Öland och staden Borgholm.

IMG_20150718_183912Spinnakern hissades omedelbart upp och tack vare slören uppnådde vi seglatsens topphastighet 16,5 knop, för många av besättningen var detta det även ett personligt fartrekord. Den stadiga vinden fortsatte hela sträckan till Borgholm och de 110 sjömilen blev bakom oss på ca 15 timmar med en medelhastighet på ca 7 knop. I Borgholm servas Verdandi före seglatsen fortsätter mot norr.