Öland och Stockholms skärgård

Öland och Stockholms skärgård…

Efter att vi anlänt till Borgholm tog vi en bunkringstur till butiken och passade på att flirta lite med jordgubbsförsäljaren. Sen gick vi längs prinsessan Estelles promenad mot Sollidens sommarslott. Lite räkmackor och fisksoppa avnjöts och så fortsatte promenaden mot Borgholms slottsruiner. Vackert gammalt fort.

Själva gästhamnen var lite av en besvikelse eftersom det var lite för mycket av en ”partyhamn” för vår smak. Tidigt på måndag morgon lämnade kårchefen oss för att åka tillbaka till Finland för förvärvsarbete, någon timme senare hoppade en del av besättningen på bussen till Kalmar med det söndriga spinnaker-seglet med. Medans spinnun syddes besökte vi Kalmar slott och strövade längs med de mysiga smågatorna och inhandlade ditt och datt av nödvändigheter för fortsatt färd.

Gryning på Norra Östersjön

Vi kastade loss så fort vi återvänt till Borgholm. Svenska Utö var målet och 140 sjömil distansen.  Vädret var lite sämre denna sträcka. Det blev tidvis hårt seglande i vakter och resan tog ca ett dygn. Mycket goda ”juttun” och i sista vaktpasset innan Utö fick vi en toppfart på 11 knop med storseglet och Genua 3:an, fett najs asså!

Segway utfärd på Utö

Hamnen på Utö var väldigt fullproppad av folk som sökte skydd för ovädret, men efter några försök lyckades vi klämma in oss på en ganska bra plats. Sen blev det bastu och glass. På morgonen slöade vi lite och så vandrade vi iväg för att ta en titt på ön. Vi fick den briljanta idén att hyra Segways, som visade sig vara utmärkta att utforska ön med. Några cyklade och några lekte med Segways, som visade sig lättare än vi trott. Det kan varm rekommenderas att hyra ifall ni besöker Utö, var rätt så billigt och garanterat kul.

Dop utanför saltsjöbaden

Spinnusegling utanför Stockholm

Efter lite matinköp och stuvande startade vi mot Vaxholm i Stockholms skärgård. Nu var det fina vädret här och det seglades lungt och både gitarren och stereon var framme. Vid Nacka kanal, förbi Saltsjöbaden drogs motorn igång, och efter att vi klarat kanalen var det dags för Elitbåtlagsseglatsdop. Förstagångsseglarna Matti och Filip fick testa flytvästarna och höra lite historier om Poseidon och kung Neptun. Efter att de svabbat vattenlinjen upptogs de som fullvärdiga medlemmar i kårens elitbåtlag. Lite simmande och hoppande senare kunde vi ta iland i Vaxholm var vi möttes av en fin gästhamn och lite liveband som spelade Gyllene Tider. Ungkarls-delen av besättningen använde sig flitigt av appen Tinder och kollade lite in de lokala damerna och sedan kröp vi till kojs.

På torsdag morgon väckte skepparen oss med gröt och det goda skärgårdsbordet som inhandlats på Utö. Sen begav vi oss mot Vaxholms fästning , en kort färjtur senare var vi alla inne en barndomsnostalgidimma, eftersom fästningen använts för inspelningarna av Pippi på de sju haven. Tyvärr fanns det ingen ”Knubbis” i tornet,  och ingen Jocke med Kniven skymtades. Fästningen hade ett väldigt fint museum som ni absolut skall kolla in ifall ni har vägarna förbi!

Fästningsbesöket blev längre än vi trott och vi kastade loss genast då vi återvände till hamnen. Spinnun hissades och vi styrde kosan mot ett modernare fort, nämligen Siarö Fort vid Stockholms inlopp. Efter några regnskurar men annars skönt seglande, fast än lite för svag vind, lade vi till vid den pittoreska hamnen. Nu har kustartillerifortets grottor och skyttegravar utforskats och man kan bara konstatera att kanonerna var ganska mäktiga! Nu sitter vi i båten och snackar strunt och skall snart gå lägga oss för att i morgon på morgonen kasta loss mot Finland.

Uppe i tornet på Vaxholms fästning