Race 2, Kristiansand – Ålborg

Tävlingsdelen började på tisdag den 28. För att tävlingen inte skulle vara över alltför snabbt seglade vi inte raka vägen till Ålborg men via tre olika checkpoints som var längre ut på havet. Här finns bilden från starten, tagen som en skärmdump från den officiella Tall Ships Races -sidan:

Näyttökuva 2015-08-05 kello 10.17.05
Ser ganska kaotiskt ut…

I början av tävlingen var allt bra och vinden var från ett bra håll. Efter att ha haft seglingsvakt från 16 till 18 var jag inte ute förrän vår nästa vakt som började klockan 4.00 på natten. Redan under kvällen hade vinden börjat avta och på natten mellan onsdag och torsdag hade vi i princip ingen vind alls. Och när man inte har vind, finns det inte så mycket att göra. Vår hastighet var nere i 0,8 knop (1 knop är en sjömil, alltså 1 852 meter), så vi rörde på oss 1,4 km i timmen…

Näyttökuva 2015-08-05 kello 10.18.16
De mindre båtarna drog mera nytta av den svaga vinden jämfört med de större. På bilden syns hur svårt det var att komma fram till den tredje checkpointen uppe på bilden.

Men ingen vind innebar att vi fick njuta av ett stillastående hav! Vi  tillbringade tid helt i fören och såg på himlen. Mångatan var så otroligt vacker och för första gången under resan såg vi stjärnor, så nattvakten var överraskande trevlig.

Tråkigt nog fortsatte dåliga vinden nästa dag. På morgonen fick vi höra att tävlingen avslutas tidigare än förväntat eftersom flera båtar inte kunde ta sig till den andra checkpointen på grund av den svaga vinden. Så klockan 14 på torsdag den 30. tog tävlingen slut.

Näyttökuva 2015-08-05 kello 10.18.43
Efter att tävlingen tog slut började alla vända mot Ålborg.

Förstås var många besvikna. Tävlingsdelen skulle ha varit den mest krävande och tyngsta delen av hela resan så jag var ledsen att den tog slut så snabbt. Dessutom hade vi helt otroligt bra hastighet då tävlingen slutade (upp till åtta knopar)…

Näyttökuva 2015-08-05 kello 10.19.50
Här syns hur Gulden Leeuw seglade under Race 2. Klicka på bilden så ser du bilden bättre!