Sommartidningen

40 SOMMAR 2022 Yli kolmekymmentä vuotta reitillä Kasnäs - Hiittinen Tore ohjaa vakaalla kädellä Finferriesin yhteysalus M/S Auroraa. Kello on pian yhdeksän. Pari minuuttia sitten alus rantautui Kasnäsin satamaan, missä kannella olevat ajoneuvot vaihtoivat paikkaa rannalla odottavien kanssa. Nyt onkin aika kääntää kokkaHiittisiin päin, jonne saavutaan noin puolessa tunnissa. GUSTAFSSON TUSKIN osaa sanoa, montako lähtöä vuosien aikana on tullut tehtyä. Hän on kuitenkin ajanut tätä reittiä 80-luvun lopulta asti eli yli kolmekymmentä vuotta. −Minä pidän työn säännöllisyydestä, ettei tarvitse tehdä yötöitä ja saa työskennellä reilujen ihmisten kanssa, Gustafsson sanoo. Näköala komentosillalta on tietysti ainutlaatuinen. Taustalla kuuluvaa radioliikennettä lukuunottamatta sillalla on hiljaista ja rauhallista. Kysyn Gustafssonilta, onko reitillä jokin kohta, josta hän erityisesti pitää, mutta mitään suosikkia hänellä ei ole. −Näihinmaisemiin tottuu niin, että niille sokeutuu. PARAATIPAIKALTA Auroran komentosillalta Gustafsson on kuitenkin voinut seurata Kasnäsin uuden paviljongin valmistumista. − 80-luvun alussa Kasnäsissä paloi yksi ainoa lyhty, muistelee Gustafsson katsellenKasnäsin satamaa, kylpylää, tehdasta jamuita uusia rakennuksia. Hänmuistuttaa Kasnäsin asemasta saariston vetovoimatekijänä. Sieltä lähdetään usein kesäisin päiväretkille muualle saaristoon. 70- JA 80-LUVUILLA Gustafsson matkusti ympäri maailmaa pitkän matkan reiteillä. Tämän jälkeen valtion yhteysalukset tuntuivat pitkän päälle vakaalta vaihtoehdolta. Yhteysaluspestin lisäksi hän on työskennellyt muunmuassa jäänmurtajilla ja Turku-Utö-linjalla. Auroralla ollaan viikko töissä ja viikko vapaalla. Gustafssonilla on koti sekä Taalintehtaalla että saaristossa, mutta muun miehistön tavoin hän on työvuoron aikana aluksella vuorokauden ympäri. Jokaisella on aluksella oma hyttinsä asiaankuuluvilla mukavuuksilla. Miehistö ruokailee yhdessä aluksen pienessä keittiössä. Joskus käydään myös maissa Kasnäsissa syömässä. AURORALLAON noin yhdeksän lähtöä kummastakin satamasta, mutta aikataulut vaihtelevat hiukan viikonpäivän ja vuodenajan mukaan. Työpäivät ovat pitkiä varsinkin kesäaikaan. Aurora on vakaa alus, jotamyrskyt eivät sen kummemmin keikuta. Mitään onnettomuuksia Gustafssonille ei ole tapahtunut. − Joitain läheltä piti -tilanteita on kesäisin kuitenkin joskus ollut. Silloin ovat kyseessä olleet huviveneilijät, lähinnä purjeveneet, jotka eivät huomioi turvaetäisyyksiä. Vilkkainta liikenne on Kasnäsin satamassa. − Ennen vanhaanmerillä liikkuminen aloitettiin soutuveneellä ja siitä edettiin sitten perämoottoriin. Nykyään lähdetään suoraan liikkeellemuskeliveneestä, hevosvoimat lisääntyvät ja vauhti kasvaa koko ajan. VIELÄSAARISTOSSA ei ole ruuhkaa. Tänä kesäisenä toukokuun päivänä ÅU:n toimittajan seurana on vain muutama henkilöauto ja jokunen isompi rahtikuljetus. − Tänä vuonna kevät on kylmä, joten täällä on vielä rauhallista, Gustafsson sanoo. Tavallisesti huippukausi alkaa jo pääsiäisen jälkeen. Aluksi liikenne keskittyy viikonloppuihin. Rakennus- ja kuljetusyritykset käyttävät yhteysalusta ahkerasti syyskuulle asti. Juhannuksesta koulujen alkuun liikenne pyörii täysillä joka päivä. Silloin autoilijoiden kannattaa tulla paikalle ajoissa. KIIREISINÄ AIKOINA koko kolmihenkinen miehistö auttaa autojen lastaamisessa ja purkamisessa. Ajoneuvojen huolellinen sijoittelu on tärkeää, jotta aluksen kyytiin saadaan mahdollisimman monta eli noin 52 autoa. Miehistön jäsenistä yksi vastaa koneista, yksi pitää huolen järjestyksestä kannella ja yksi on laivan kippari, mutta tärkeintä on kuitenkin yhteistyö. Kaikki auttavat siellä, missä tarvitaan. Vaikka Gustafssonilla on kapteenin koulutus, hän ei kovin mielellään käytä tätä titteliä, koska se korostaisi turhaan työyhteisön hierarkiaa. M/S AURORAN edeltäjä M/S Aura avasi nykyisenKasnäs-Långnäs -linjan joulukuussa 1994. Tämä loi edellytykset saariston kehittämiselle ja liikkumisen vapaudelle. Tämä on johtanut siihen, että vapaa-ajan viettäjien osuusmatkustajista on lisääntynyt ja vastaavasti vakituisten asukkaiden osuus on pienentynyt. Vastaava suuntaus näkyy Gustafssoninmukaanmyösmiehistössä: ennen miehistön jäsenet olivat yksinomaan paikallisia saariston asukkaita, mutta nykyään heitä tulee koko Suomesta. Tarinoita riittäisi vielä vaikka kuinka, mutta nyt olemme jo palanneet Kasnäsiin. Ramppi laskeutuu ja autot ajavat maihin. – Kolmeminuuttia seuraavaan lähtöön, Gustafsson ilmoittaa ja ÅU:n toimittajalle tulee kiire ehtiämaihin. Emilia Örnmark 050-4546606 emilia.ornmark@aumedia.fi Suomeksi: Kaj Wallenius » »Tore Gustafsson on seilannut maailmaa meriä, mutta on nykyään tyytyväinen työpaikkaansa Kemiön saaristossa. KOMENTOSILTAAN TOTTUNUT. Tore Gustafsson viihtyy Hiittisten linjalla – työ on säännöllistä päivätyötä. EMILIA ÖRNMARK TYÖMAANA SAARISTO. Maisemat ovat komeita, mutta niihin tottuu niin, että niille vuosikymmenten jälkeen sokeutuu. Välkommen!

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=