Sommartidningen

41 KESÄ 2022 KÖR RENT! Spara bränsle utan giftfärg och värna Östersjön. 10% rabatt på Seaboost produkter fram till 30.6.2022 vid www.seaboost.fi Kampanjkod: åu2022 Borsta i tid Havstulpaner Hiittisten reitin virstanpylväitä Valtion liikenne Hiittisten saaristoon alkoi postikuljetuksista. Yhteysalus Kristina oli ensimmäinen siellä liikennöinyt alus. Siihen mahtui vain 38matkustajaa ja vähän rahtia. Kristina liikennöi vuosina 1962-1965. Kristinan korvasi TielaitoksenHitis, joka liikennöi vuoteen 1975 asti. Molemmat olivat usein tupaten täynnä, varsinkin kesäaikaan. Vuonna 1975Hiittisten saaristoon saapui Rosala. Tämä oli mullistavaa, koska aluksen kyytiin voitiin ottaa kulkuneuvoja (kolme henkilöautoa). Vuonna 1981 reitille saapui uusittu, pidennetty alus, joka sai nimen Rosala II. Kyytiinmahtui kymmenen henkilöautoa ja yksi kuorma-auto. Vuonna 1988 Falkö korvasi Rosala II:n runkolinjalla. Kuljetuskapasiteetin ja talviliikenteen ongelmat johtivat siihen, että uusi jäävahvisteinen lautta pantiin tilaukseen. Vuonna 1994 Merenkulkulaitoksen tilaamaM/S Aura kastettiin. Sen kapasiteetti oli 50 autoa ja 200matkustajaa. Aura aloittaa liikennöinninHiittisten Rosalalandetin uudelle lauttalaiturille. Syyskuussa 2015 sisaralusM/S Aurora korvaaM/S Auran. Lähde: Martin Öhman: Meri yhdistää - Valtion linjaliikenne Varsinais-Suomen saaristossa 1920-1995 M/S AURORA. Alus korvasi M/S Auran Hiittisten reitillä vuonna 2015.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=