Sommartidningen

61 KESÄ 2022 0192203411 www.visithanko.fi Vi tar emot dig med öppna armar. Vi ses i Hangö! Foto: Nicole Lönegren-Lindroos Kökarveckan 30 juli – 7 augusti 2022 Välkommen till Kökar! ndet och koncentrerar sig till dagtid. EMILIA ÖRNMARK Milstolpar, Hitisrutten Posten inleddeden statliga trafiken i Hitis-arkipelagen. Först ut var den lilla förbindelsebåten Kristina, med plats för 38passagerare, med liten lastkapacitet. Kristina trafikerade linjen 19621965. VägverketsHitis blev ersättaren, somtrafikerade här framtill 1975. Både Kristina och den störreHitis var ofta fullsatta, i synnerhet sommartid. År 1975 sattes Rosala i trafik i Hitis skärgård. Det här var revolutionerade eftersomRosala kunde ta fordon (tre personbilar). År 1981 komett ombyggt, förlängt fartyg till rutten, somfick namnet Rosala II. Fartyget kunde ta tio bilar och en stor lastbil. År 1988ersätts Rosala II på stamrutten av Falkö. Problempå Hitisrutten gällande kapacitet och vintertrafik ledde till beställning av en ny, isförstärkt färja. 1994döpsM/SAura, beställd av Sjöfartsverket för Hitis-rutten. Kapacitet: 50bilar och 200passagerare. Det nya färjfästetmitt på Hitis-Rosalalandet tas i användning. M/SAura ersätts år i september 2015 av systerfartygetM/S Aurora. Källa: Martin Öhman: Havet förenar – Statlig förbindelsefartygstrafik i Egentliga Finlands skärgård 1920-1995 tigt att få fordonen omsorgsfullt placerade för att kunna fylla upp maxkapaciteten på ungefär 52 bilar. Även omen har ansvar förmaskin, en för ordningen på däck och en är befälhavare är teamwork det viktigaste – alla hjälper till där det behövs. Även om Gustafsson är kapten till utbildningen känner han sig inte bekvämmed att här använda titeln, som skulle ge en viss stämpel av rangordning hos arbetsteamet. NUVARANDE LINJE, Kasnäs-Långnäs, öppnade M/S Auroras föregångare M/S Aura i december 1994 (se faktaruta). Det här kommed en enorm möjlighet för byggandet i skärgården och för rörelsefriheten över lag. Sedan dess har andelen fritidsfolk ökat bland passagerarna, medan den fasta befolkningen minskat. En liknande tendens gäller enligt Gustafsson numera också besättningen – från att ha bestått av enbart lokalt skärgårdsfolk kommer de anställda numera från hela Finland. HISTORIERNA är inte på långt när slut, men vi är redan tillbaka i Kasnäs. Rampen har fällts ned och bilarna rullar iland. – Treminuter till nästa avgång, informerar Gustafsson och ÅU:s reporter får raska på. Emilia Örnmark 050-4546606 emilia.ornmark@aumedia.fi På rutten Kasnäs – Hitis i mer än trettio år » »Tore Gustafsson har rest världen runt till sjöss, men är nöjdmed Kimitoöns skärgård som arbetsplats. M/S AURORA. Fartyget ersatte M/S Aura på Hitisrutten år 2015.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=