Bonden som blev bilhandlare

Erik Sandholm.

Slipper passa vädret. Efter att ha slutat med jordbruket kan Erik Sandholm ägna sig åt bilar på heltid. Foto: Monica Sandberg

Erik Sandholm är bonden som blev bilhandlare.

Man kunde också säga att han har öppnat gårdsbutik, för tack vare sin gårds läge invid vägen mellan Dalsbruk och Kimito är det många som ser de utställda bilarna.

– Just nu har jag ett tjugotal bilar. Jag startade i maj så det hela är nytt, säger han.

Sandholm är lite förvånad över att hans lilla bilaffär har tagits så väl emot.

En familj har redan hunnit köpa tre bilar här.

Med vuxna barn i familjen, och behov av en andra bil för arbetsresor, är många helt enkelt tvungna att hålla sig med flera bilar.

– Mina bilar tävlar inte i de dyraste prisklasserna, tvärtom. Men bilar tillverkade på exempelvis 1990-talet behöver inte vara dåliga. De är precis så bra som tekniken i dem. Se bara på den här Mercan – invändigt som ny, tekniskt i hur bra skick som helst, bara någon liten slang blir bytt.

Erik Sandholm utbildade sig till bilmekaniker i yrkesskolan i Karis och fortsatte med bilar tre år på Volvo-verkstad i Sverige.

– Intresset att skruva har alltid funnits, men sedan jag fick ta över gården har det mest gällt att hålla traktorer och annat nödvändigt i skick. Visserligen har jag skruvat på många egna bilar också, för nöjes skull. Motorcyklar är också ett intresse.

Nu säljer hans firma både bilar och motorcyklar, och med tiden gärna också mopedbilar, motorkälkar och fyrhjulingar.

– Innan jag säljer något fordon tar jag upp det på liften eller går annars genom det ordentligt. Om jag får i gång en bil som har stått länge, så blir jag överlycklig. Jakten på felen, och på lösningarna, kan vara spännande.

Bilförsäljningen har redan lett till nya bekantskaper. Öborna och sommargäster tittar in.

Många av dem trodde först att det var stort kalas på gång, då många bilar dök upp på gården.

Är det ”sommarbilar” som folk söker?

– Det kan man säga. Men sommarbilar betyder i dag att du för ett par tusenlappar köper en äldre bil som antagligen krånglar mindre, startar bättre och kostar mindre i drift än familjens nya dyra bil. Sedan då sommarbilen efter tre år inte går genom besiktningen på grund av något litet bromsfel, då kan det komma ett argt samtal – ”vad var det för bil som du riktigt sålde åt mig?”

Ändå går äldre bilars priser inte att jämföra med de nya bilarnas.

Och ska man ha en bil som säkert startar i hård kyla, utan motorvärmare, ska det sannolikt vara en gammal bensindriven bil.

Sandholm saknar inte tiden som bonde.

– Nej, EU-inträdet gjorde att lönsamheten sjönk som en sten. Så var det ett evigt passande med vädret, och med byråkratin. Till tack kunde man få några hundralappar i vinst då året var slut. Jag arrenderade mycket gärna ut mina 33 hektar åker, man ska ha betydligt mer i dag för att klara sig som bonde.

Monica Sandberg

Print Friendly