Då elevers konst hör samhället till

Ställer ut i Pargas. Fr.v. Vilma Julin, Yolanda Kindstedt, Catarina Johansson, Isabelle Hellström, Jennifer Lehtinen och Sofia Enberg.
Ställer ut i Pargas. Fr.v. Vilma Julin, Yolanda Kindstedt, Catarina Johansson, Isabelle Hellström, Jennifer Lehtinen och Sofia Enberg.

I Pargas bibliotek är det utställningsvernissage den här lördagen. Utställare är cirka 20 sjätteklassare från Malms skola som tillsammans med blivande samhällspedagogen Catarina Johansson har jobbat i ett projekt sedan vårterminen på femman.
De arbeten de visar upp går under rubriken ”Tänk om jag var…” och eleverna har dels tecknat självporträtt, dels tecknat en fantasi: tänk om jag…
– Jag har tecknat en känd dansare, Autumn Miller, säger Jennifer Lehtinen.
Kompisen Sofia Enberg har tecknat en igelkott, medan Yolanda Kindstedt tecknade Guldlock.

Tänk om jag var… är en rubrik som inspirerat till fritt flygande tankar; någon har tecknat en fotbollsstjärna, någon en modebloggare, någon tänkte sig vara Bart Simpson.
– Att fiktiva personer blev så populära överraskade mig, säger Johansson som hållit bildkonsttimmar en gång i veckan under projektets gång.
Slutmålet har varit utställningen, men det egentliga slutmålet för Johansson är hennes examensarbete vid Novia, där hon blir samhällspedagog YH.

Ämnesområdet är sociokulturell inspiration, som sätter utställningen i ett lite vidare perspektiv. Det kan handla om hur grupper genom sin delaktighet i samhället kan inspirera och inspireras, hur gruppen stärks eller hur nyfikenhet för delaktighet väcks.
När det gäller exemplet bildkonst kan det också handla om att visa att alla har en inneboende kreativietet och alla kan få ställa ut, såsom eleverna nu gör.
De själva minns att några av deras bilder på årskurs tre hade sänts till en utställning i skärgården – men annars är det ”bara” i skolan och hemma deras arbeten visats.

– När jag i tiderna jobbade på Gotland blev jag bekant med ”Skapa och Lära”, ett skolutvecklingsprogram där skolorna tar in kreativa aktörer i undervisningen, säger Johansson, något som jag önskar man skullle se mer av också i våra skolor.
I projektet hon har genomfört i skolan ingår också elevenkäter, klasslärarintervju med mera. Att skolans delaktighet i omgivande samhälle numera syns i läroplanen är bra, funderar Johansson, men i praktiken är det ofta tidspress i skolvardagen och skolans och lärarnas engagemang varierar.
När Johansson inom ramen för projektet tog med eleverna för att se en konstutställning märkte hon en intressant grej.
– Vissa elever som hade svårt att koncentrera sig på det egna arbete i klassrummet var hur engagerade som helst när vi jobbade utanför klassrummet.

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng