Med Åbo flygklubb mot nya höjder – uppdaterad med video

Martti Turppo gör sig klar för start. Foto: Kim Lund
Martti Turppo gör sig klar för start. Foto: Kim Lund

Oscar-Tango-Alfa. Flygledningen på Åbo flygplats anropar Åbo flygklubbs tvåsitsiga skolningsflygplan och ger oss tillstånd att rulla ut på startbana 26. Piloten Martti Turppo går rutinmässigt igenom check-listan i kabinens handskfack. Det är tiotals saker som ska kollas innan vi är klara att lyfta. Oljetryck OK, bränsle OK, styrning OK. I det gröna headsetet hörs flygledningens väderrapport: vindriktning 300 grader, hastighet sex knop, temperatur fyra grader och daggpunkt en grad. Förhållandena är perfekta.

flyg 23 (1 av 1)Åbo flygklubb med sina nästan 400 medlemmar hör till de största, äldsta och aktivaste flygföreningarna i Finland. Klubben har sitt ursprung i det militära luftförsvaret. I efterdyningarna av första världskriget fanns en allmän oro i Finland att flygvapnet missgynnades av politikerna och att det snabbt höll på att föråldras. I de större städerna grundades därför civila luftförsvarsföreningar som senare kom att fungera som grund för flygsporten. Egentliga Finlands Luftförsvarsförening grundades den andra december 1925. Efter andra världskriget bytte man namn till Åbo flygklubb.

Aura å.
Aura å.

Turppo ger gas. Det märks knappt när vi lättar från marken. Vi håller en marschfart på cirka 120 kilometer i timmen och har en flyghöjd på 350 meter. Vi tar kurs mot centrum. Åbos kända landmärken som Åbo slott och Domkyrkan visar sig från ett nytt perspektiv. De ser förvånansvärt små ut. Flygledningen håller oss uppdaterade om övrig flygtrafik i området. Vi hör att FinnHems läkarhelikopter om en minut startar mot Nystad.
På vår högra sida flyger Antti Jouppi, som tillsammans med Turppo hör till Åbo flygklubbs veteraner.

Antti Jouppi i ett motorsegelflygplan tillsammans med Sandor Toth. Foto: Kim Lund
Antti Jouppi i ett motorsegelflygplan tillsammans med Sandor Toth. Foto: Kim Lund

För Jouppi var det en gammal pojkdröm som gick i uppfyllelse då han på äldre dagar började flyga. Året var 1986 då han jobbade i England. Det brittiska flygvapnets RAF:s flygplats låg på några hundra meters avstånd från hans hem i den lilla byn Keevill i sydvästra England. En dag när han promenerade förbi flygplatsen med sin son kunde han inte hålla sig. Han började prata med personalen och frågade hur det var att flyga och snart hade han anmält sig till en flygkurs.
– När jag började flyga började mitt andra liv.

Kuppis.
Kuppis.

Jouppi och Turppo är båda flyglärare i flygklubben. De säger att det i dag har blivit svårare att locka yngre människor med i verksamheten. Tålamodet för de långa teoritimmarna verkar inte räcka till och många vill hellre ha snabba och häftiga kickar. De deltar hellre i en kurs i fallskärmshoppning, menar flygarässen.
– Men många som har haft flygning som hobby i klubben har senare fortsatt som yrkesflygare inom till exempel flygvapnet eller den civila luftfarten.
Turppo själv är ett bra exempel på det. Han har en över 40 år lång pilotkarriär bakom sig i Finnair, Finncom, Gränsbevakningen och flygvapnet.

Klart för landning.
Klart för landning.

Därför känns det tryggt med honom vid spakarna då vi går in för landning efter en halvtimmes flygtur. Vi får grönt ljus av flygledningen. Med en lätt duns får vi fast mark under oss samtidigt som eftermiddagshimlen färgas orange av det sällsynta ljusfenomen som kallas för sol.

Se ett klipp från flygturen:

Se bildspel från flygturen här.

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng