Privata färjor kan få mera kommunala pengar

Miljönämndens ordförande Andreas Johansson (SFP): ”Vi bör diskutera en omfördelning av vägunderhållsbidragen.”

Vill du fortsätta läsa

Prova nu för 1€
Prova ÅU Digitalt för 1€ första månaden. Därefter betalar du 6,95€ i månaden. Du får tillgång till ÅU:s digitala innehåll sju dagar i veckan på webben åu.fi och ÅU:s e-tidning fem dagar i veckan.

3 kommentarer till Privata färjor kan få mera kommunala pengar

  1. Vart som det var på väg var kännt för ett år sedan, då en rapport uppgjordes i trafikministeriet. Det har således funnits gott om tid att lobba före besluten gjordes. Nu är det tyvärr svårare att åstadkomma förändring.

    Tyvärr har man nu ett icke sporrande system då betalas andel av kostnaderna. Det har lett till ett varendaste ett väglag kör med egna chaufförer istället för att en chaufför sköter flere färjor (likadant som staten i tiderna ex. skötte Våno och Attu nattetid).

    Systemet som hittills varit har lett till höga kostnader. Nu när man skär borde man ge ett fast bidrag i Euro, inte i procent. Då skulle väglagen genom att effektivera och ex. samanvända personal få inbesparingarna direkt i egen ficka. Hoppas att det nu åtminstånde ännu går att ändra på stödgrunden till fast summa istället för Euro för att sporra väglagen till effektivering.

  2. Sitter som ordförande för Sandö väglag och anser att färjorna borde omedelbart tas helt under statens befäl. Det finns ingenting att effektivera, man kan inte försämra tjänsterna mera för vi kör med minsta möjliga medel. Statens beslut höjer enhetspriserna med 174 % under 2016 och samma följande år. Till Högsar och Heisala och Pensar kommer man gratis! Inget annat gäller än att staten tar över, för då måste staten göra det rättvist för alla.

  3. Då staten i tiderna hade färjor närbelägna så övergick de (nattetid) till att ha en och samma chaufför som körde emellan färjorna med bil. Visst, det är en försämring av servicen om man har färre turer och mer last per tur. Om staten hade opererat dessa färjor skulle de garanterat för länge sedan haft en chaufför per samtliga 3färjor i Nagu.

    Nu är det tokiga det att ifall en sådan åtgärd görs med nuvarande system så faller en stor del av de inbesparade pengarna till staten istället för dem som blir lidande. Således borde man frångå %-systemet i stöden. Att överföra färjorna på staten är nog en svår uppgift.

    Att jämföra mot förbindelsebåtar kan vara intressant, men samtidigt bör man komma ihåg att där är förtustättningar helt annorlunda. Ex. har Haveröfärjan en tidtabell (på nätet) med 30minuters intervall. Heisala har en turtäthet på ca varannan timme.

    Statens utredningsman skrev i sin rapport för ett år sedan att det är orättvist gentemot andra väglag att färjorna får så stor andel. Jag gjorde styrelsen i Pargas observant på ärendet, men staden tog ingen åtgärd. Nu förverkligas det som rapporten förde fram. Det är osannolikt med några större förändringar nu ett år senare ärendet sattes i rullning på ministeriet.

Kommentarerna är stängda.

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng