Änglar som behöver pengar

Ledaren

Räddning i Korpo. Gränsbevakningens video. Du hittar den på www.åu.fi

Gå in på www.åu.fi och läs Kim Lunds reportage ”Skärgårdens räddande änglar”.
Det är en hisnande beskrivning av det jobb räddningshelikoptrarna och besättningarna gör varje dag för att vi ska var tryggare i Åboland.

Kolla in videon där en ytbärgare räddar den Korpobo som fallit genom isen och som enligt uppgift var död i en timme.
Han lever och mår bra nu, tack vare helikoptern och kompetens.
Gränsbevakningens räddare har haft ett knappt tiotal liknande uppdrag under den här vintern. Det är bara uppdraget på videon som slutade lyckligt.

Från och med i sommar kommer Gränsbevakningen inte att köpa flygledningstjänster nattetid. Avtalet mellan Gränsbevakningen och Finavia gäller inte längre.
Det här betyder inte att räddningshelikoptrarna inte skulle kunna lyfta och landa på hemmafältet i Åbo.
Men utan flygledning mellan klockan 01 och 06 innebär det att landandet kan bli omöjligt i mycket dåligt väder.

Det är inte så att Åbo och vårt landskap inte skulle förstå fullt ut vilken roll räddningshelikoptrarna har.
Staden och landskapet bjuder nu in alla parter till någonting av en samlösning där staden, landskapet, Gränsbevakningen och också Finavia skulle mötas för att dela på kostnaderna för den nattliga flygledningen.

Det låter som en vettig väg framåt – förutsatt att viljan finns i Gränsbevakningen och Finavia.
Just nu känns det som om dessa – ursäkta uttrycket – vore som fallna från skyarna då det gäller stadens och landskapets öppning.

Det är självklart att jourer och beredskap ses över då man söker sparmål överallt. Pargasjouren koncentrerades till ÅUCS, i Vasa fajtas man om joursjukhuset, polisen sparar, räddningscentralerna omorganiseras etc., etc.

Men nu gäller det att ta det lugnt i atmosfären där lönsamhet och användingsgrader blir det avgörande. Det kan bli rätt löjligt när man är mycket säkerhetsinriktad på de flesta andra områden – det må sedan gälla vinterhastigheter på vägarna, cykelhjälmar, flytvästar, jaktplan eller nödutgångar i lokaler – medan man inte är det på områden som kanske inte märks innan beredskapen fattas.

Då det gäller beredskap, gäller ett omvänt lönsamhetstänkande. Brandbilarna, helikoptrarna, jaktplanen, ambulanserna, polisbilarna etc., etc. ska finnas där – bemannade och utryckningsfärdiga – uttryckligen med förhoppningen om att de aldrig ska behöva användas.
Kalla detta en samhällelig olycksfallsförsäkring om du vill. Och fråga dig hur många av dina nuvarande försäkringar du slutligen skulle vara villig att avstå ifrån – trots att också du kanske muttrar då räkningarna ska betalas.
Man kunde tro att Gränsbevakningen skulle vara bra på att sälja in beredskapstänkandet i de kamrar där budgetpengarna fördelas.
Om man inte är det, borde man satsa tilläggsresurser på sina samhällskontakter.
Om man å andra sidan är bra på att samtala med finansiären, är det förstås ett bra sätt att öppna ögon att ta risken att helikoptrarna inte lyfter eller landar på natten i Åbo.

Vi vet ganska säkert att det bara behövs ett fall, en olycka eller ett mänskligt misstag, som kunde ha räddats eller hindrats av en helikopter, för att flygledningspengarna ska komma i ilfart.
Det intressanta blir förstås debatten om ansvaret efter allt detta.
Nu har åtminstone staden och landskapet insett att man måste rädda helikopterberedskapen. Det är en bra öppning som alla inblandande nu måste ta tag i.

Kanske är det så att räddningshelikoptrarna, med akutvårds- och medicinskt kunnande av rang ombord, i framtiden borde finansieras av det kommande landskapet.
Men nu vet vi inte hur det går med landskapen, medan vi vet exakt hur det kommer att gå med helikoptrarna i sommar om inget görs.

Kanske är det lättare för kommunalvalskandidater att tala om gratis småbarnspedagogik än om räddningshelikoptrar.
Men ta nu och se ÅU:s video en gång till och sätt den i ett sammanhang. Sjöfarten, Sverigetrafiken, fritidsjöfarten, fritidsboendet, turismen och skärgårdsvägarna – vem är på riktigt beredd att avstå ifrån den 24/7 fullservicesäkerhet helikoptrarna erbjuder?

Det vore ganska intressant att höra den kommunalvalskandidat som ställde sig upp i en valpanel och meddelade att det inte gör så speciellt mycket om helikoptern kan lyfta eller landa i Åbo på natten i uselt väder.
Det är då nöden är som störst och då vädret är som sämst som helikoptrarna behövs som allra mest.
Kolla videon!

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng