Ledaren: Kommunkansliet på FB

Ledaren

Om du följer kommundirektörer i Egentliga Finland på olika sociala medier blir det ganska lätt för dig att förstå Turun Sanomats gårdagsnyhet.
I vårt landskap finns det kommundirektörer som är aktiva på sociala medier och det finns de som inte är det.
Och så finns det förstås de som vet att de borde, men inte får till det.

Våra åboländska kommundirektörer är rätt aktiva i sin användning av sociala medier. Det ger dem en möjlighet att diskutera, marknadsföra och att vara närvarande.
Det kan knappast vara någonting negativt med det. De åboländska kommunerna ska präglas av en välkomnande atmosfär. Ett sätt att skapa en sådan är att ge kommunens ledning ett ansikte.

Men samtidigt är sociala medier monster som hela tiden ska ha sin mat. Är du aktiv, så ska du också vara det. Har du valt att använda till exempel tre sociala medieytor ska du också sköta om dem.

Det är en off-eller-on-värld. De sociala ytor du valt att använda måste hållas aktuella för att över huvudtaget ha någon betydelse. Du vet själv vad du tänker om webb- och sociala medieytor som inte uppdateras. Det är inte den bilden en kommundirektör ska måla av sin kommun.

Och nu blir det ju så att väldigt lite av det en kommundirektör, eller en kommunal beslutsfattare, säger, sägs privat – trots att man kanske kan meddela att det och det kontot är privata konton.
På sociala medier publicerar man. Om, och då, man är en offentlig person i olika grad, innebär alla öppningar på sociala medier i princip ställningstaganden, som till exempel nyhetsmedier gärna nappar på.

Och vad är det för fel med detta?
De mest aktiva sociala kommundirektörerna säger i TS nyhet att den kommunala förvaltningen har stagnerat på 1980- talets nivå.

Kommunkansliet är öppet från åtta till fyra och utanför tjänstetid är tjänstemännen inte anträffbara.
De yngre hänger på sociala medier och också därför ska förstås kommunens högsta ledning finnas där med information, marknadsföring och diskussion – och gärna lättsmält innehåll som är lätt att dela.

De mera försiktiga kommundirektörerna ser sociala medier som en tidstjuv och till och med någon form av en risk.
Dessutom påpekar de att det är lite annat att ta ställning som beslutsfattare och som tjänsteman under tjänstemannaansvar. Var går alltså gränsen för det en kommundirektör gör på sociala medier som en del i en social mediediskussion och det direktören gör i tjänsten som tjänsteman?

Här kan man stå som ledande kommunal tjänsteman mellan två hötappar. Det torde inte finnas någon som inte inser nyttan av att föra diskussioner på sociala medier. Offentliga personer torde dessutom så småningom också ha lärt sig riskerna.
Men att utöva offentlig makt på sociala ytor är inte helt problemfritt.

Kanske är det så att skillnaderna kommer av kommunstorlek och den atmosfär som finns i kommunen?
Det finns kommuner där ledande tjänstemän ledigt formulerar sig på sociala ytor, utan att missförstås för att vara ute och cykla som linjedragare för kommunala beslut.

Men eftersom allting på inverkar på allting kan man kanske fråga sig om en diskuterande kommundirektör någonsin diskuterar bara för diskussionens skull.
Och i och med den här frågan är det möjligt att vi föll i 1980-talsgropen så det brakade efter.

Kanske är det så att vi redan har blivit så kunniga användare av sociala medier så att vi förstår skillnaden mellan en diskuterande och marknadsförande kommundirektör på sociala medier och en beredande och beslutande kommundirektör i beslutsfattartagen.
Den är förstås en helt annan sak att det finns mänskor som vill missförstå saker.

Det avgörande för en ledande kommunal tjänsteman är kanske ändå helheten på de sociala medierna. Det finns inte någon som orkar slåss mot näthatet då det sätter igång och går till personligheter.

Användningen av sociala medier i politiken och bland näringslivsledarna växer hela tiden. Vår statsminister, republikens president och ärkebiskopen är aktiva på sociala medier. Det är en nyvald president i ett stort land i väst också.
Beställningen finns självklart. Man ska diskutera på de torg mänskorna finns.

Det avgörande för en ledande kommunal tjänsteman är kanske ändå helheten på de sociala medierna. Det finns inte någon som orkar slåss mot näthatet då det sätter igång och går till personligheter.
Ingen ska förstås behöva utsättas för näthat och det här bara måste man förstå.
De samhälleliga ledare som inte är aktiva på sociala medier är inte bara dumma eller omoderna.
Många av dem vill inte ta de matcher de inte ska behöva ta.

Var först att kommentera

Lämna ett svar

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng