Shift i Åbo växer med det dubbla

Förväntansfulla. Urho Blom, ordförande Aurajoki juniorhandelskammare, och Joonas Suominen, styrelseordförande i Shift, här tillsammans med Åbos stadsdirektör Aleksi Randell, är förväntansfulla inför årets Shift-festival. Foto: J-O Edberg

Businessfestivalen Shift och Åbo stad utökar sitt samarbete. Staden är starkt involverad i marknadsföringen av årets festival som ordnas 31.5–1.6 vid Åbo slott.

Staden deltar också i arbetet med festivalprogrammet.

Shift ordnas i år för andra gången. Fjolårets festival lockade 1000 deltagare, över 100 av dem kom från utlandet.

Målgruppen är uppstartsföretag, tlllväxtföretag och investerare. Men man riktar sig också till små och medelstora företag och till stora koncerner.

Tanken är att deltagarna ska mötas och utbyta idéer och skapa kontakter som kan leda till samarbete.

– Fjolårets festival var lyckad. Vi fick mycket positiv respons från deltagarna. I år räknar vi med att antalet deltagare fördubblas till 2000. Vi har vid det här laget sålt närmare 1000 biljetter, säger Joonas Suominen, styrelseordförande i Shift.

Över 150 deltagare från utlandet väntas delta i festivalen.

– Finland och Åbo behöver en sådan här festival. Shift har redan blivit ett internationellt evenemang både vad beträffar deltagarna och talarna i programmet, säger stadsdirektör Aleksi Randell.

Årets tema är samarbete, där ett ämne är samarbete mellan människan och maskinen. Programmet är på engelska.

Bland de inbjudna talarna finns Googles vice vd Hugh Williams, The Future Agencys vd Gerd Leonhard, Christoph Auer-Welsbach från IBM Watson och Alan Laubsch från Natural Capital Alliance.

150 volontärer i åldrarna 17–70 år är involverade i arrangemangen.

– En 17-årig gymnasist ringde upp Googles vice vd och lyckades få honom att komma som talare på festivalen. Det är strongt gjort, säger Joonas Suominen.

Initiativet till att ordna businessfestivalen kommer från juniorhandelskamrarna i regionen. På kort tid har Shift vuxit till ett evenemang som lockar deltagare från många olika segment.

-Shift samlar representanter från offentliga sektorn, näringslivets organisationer, företag, stadsbor och frivilliga, säger Urho Blom, ordförande i Aurajoki juniorhandelskammare.

Finlands 100-årsjubilem till ära delas gratisbiljetter ut till 100 seniorer över 65 år.

Arrangörerna har i samarbete med Åbo stad också bjudit in bloggare och aktiva på sociala medier från Åbos vänorter att delta i festivalen.

-Vi bjuder in en deltagare från varje stad. Åbo har sedan länge satsat mycket på sociala medier, och det har gett bra resultat. Via de sociala medierna når både staden och Shift-festivalen ut till viktiga målgrupper utomlands, säger Åbo stads kommunikationsdirektör Saara Malila.

Här hittar du Shifts program

Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av cookies. Läs mera

En cookie är en liten fil som webbplatser som du besöker skickar till din webbläsare. På så sätt kan webbplatsen komma ihåg information om ditt besök, som vilket språk du vill använda och andra inställningar. Det underlättar vid nästa besök, och webbplatsen blir mer användbar. Cookies spelar en viktig roll. Utan dem skulle du förmodligen bli frustrerad när du använder webben.

Stäng