Amos Anderson – fattiglappen som dristigt byggde ett affärsimperium på lånade pengar

Publicerad:

ANNONS

Amos Anderson kom från enkla förhållanden men byggde upp Finlands största förlags- och tryckerikoncern. Som en ovanligt skicklig företagsledare hade han förmågan att förutse samhällets utveckling och vågade ta tillfället i akt. Men gav rikedom verkligen lycka åt den evige spekulanten?

Cata Portin
På bilden två män.
Konstsamfundets vd Stefan Björkman och regissören Kari Heiskanen träffades på Amos Andersons hemmuseum på Georgsgatan i Helsingfors. Foto: Cata Portin

Affärsgeni. Börsspekulant och grynder. Riksdagsman. Chefredaktör. Konstmecenat. Finlands rikaste ungkarl. En äkta self made man. Patron.

Amos Anderson (1878–1961) kan beskrivas på oändligt många sätt, men så är hans livsgärning också häpnadsväckande.

Anderson kom från en enkel bakgrund, men lyckades under 1900-talets första decennier snabbt bygga upp ett affärsimperium. I det ingick Finlands första reklambyrå, Nordens största stentryckeri, tidningar och förlag, pampiga stenhus, en stor andel av Stockmanns aktier och mycket övrig egendom. Han var SFP-riksdagsman och Hufvudstadsbladets chefredaktör, och utökade sin makt och sina nätverk med förtroendeuppdrag i försäkringsbolaget Kaleva och i Sampos styrelse.

Hur kommer det sig att han blev så framgångsrik, den unge mannen som kom till Helsingfors från Kimito med tomma händer?

Amos byggde upp företag under två världskrig

”Anderson kunde se bortom horisonten och i vilken riktning samhället var på väg. Dessutom hade han en uppenbar förmåga att ta tillfället i akt”, menar Konstsamfundets vd Stefan Björkman. Speciellt imponerad är Björkman av Andersons förmåga att röra sig i de mest olika sammanhang. Anderson inledde sin bana i storfurstendömet Finland, byggde upp sina företag under två världskrig och ledde dem ännu i Kekkonens Finland.

På bilden två män, Kekkonen och Amos Andersson.
Amos Anderson hade nära relationer med landets högsta ledning. President Urho Kekkonen gratulerar Amos Anderson på hans 80-årsdag den 3 september 1958. Foto: Amos Rex arkiv

Riskfyllda affärer med lånade pengar

Det som tände Amos Andersons gnista för en karriär som affärsman var ett arbete som försäkringsaktuarie. I början av 1900-talet var utbudet av utbildningar skralt, och han utbildade sig i Tyskland och England och utvecklade samtidigt sina affärstalanger.

Snart beslöt Anderson att grunda sitt första företag, Försäkrings Tidskrift, som fokuserade på nyheter inom försäkringsbranschen, och som snart fick en efterföljare i ekonomitidskriften Mercator. Under en resa till Berlin insåg han att reklam var en guldgruva för tidningarna, och grundade därför en reklambyrå. Nu var fröet till det som skulle bli Finlands största förlags- och tryckerikoncern sått.

Första världskrigets oroligheter medförde ändå förluster för många tryckerier, och Anderson insåg att det var dags för nästa drag. År 1916 tog han kallsinnigt 24 olika lån och köpte ut sina konkurrenter på marknaden. Samtidigt kom han över värdefulla tomter och fastigheter i Helsingfors stadskärna. Inflationen skenade och skulden krympte snabbt – och Andersons förmögenhet växte med fart.

”Inom försäkringsbranschen hade Anderson lärt sig hur man kunde utnyttja säkerheter och skulder. Även om Anderson använde sig av många belåningar, lyckades han göra det relativt kontrollerat”, säger Björkman och förmodar att inflationen gjorde sitt till.

På bilden två män, Amos Andersson och Nicke Rönngren.
Amos Anderson valde sina vänner. En av dom var Svenska Teaterns dåvarande teaterchef Nicke Rönngren, deras genuina förhållande beskrivs i Svenska Teaterns pjäs Amos A. Bilden är från Amos Rex arkiv.

En ensam miljonär

I dag förknippas Andersons namn med speciellt konstmuseet Amos Rex och Konstsamfundet, som den ensamstående Anderson grundade. Stiftelsen, som stöder finlandssvensk kultur, konst och vetenskap, har numera en förmögenhet på cirka 700 miljoner euro.

Även om Anderson ofta syntes i Helsingfors och Stockholms societetsliv och tillgångarna gav honom alla möjligheter, förmodar Björkman att han var en väldigt ensam människa. Den fattiga barndomen, det glädjelösa hemmet och hans närmastes mentala problem och alkoholism hade gett honom mindervärdeskomplex, vilket ständigt drev honom till mer framgång och större uppskattning.

”Amos anförtrodde sig åt ytterst få. Han följde alltid sitt hjärta”, menar Björkman.

Hans dystra personliga historia tycktes ge honom en större förståelse för människors känslor, jämfört med många andra makthavare.

”Som företagsledare styrdes han inte av kalkylblad”, säger Björkman.

Det som gav Anderson kraft var konst och teater, något han passionerat ägnade sig åt hela livet. Också tron hade en så viktig roll i hans liv att han till och med lät bygga ett kapell i sin bostad på Georgsgatan.

Cata Portin
På bilden två män, Stefan Björkman och Kari Heiskanen.
Amos hade en stor inverkan i många sammanhang, men vem var han? Det är den frågan regissören Kari Heiskanen vill besvara i föreställningen om Amos Anderson, som har premiär på Svenska Teatern i höst. Foto: Cata Portin

Stor andlig kraft

I höst får publiken chansen att dyka ner i Amos Andersons fascinerande historia när den nyskrivna pjäsen Amos A får urpremiär på Svenska Teaterns scen i september. Manuset är skrivet av Gunilla Hemming, och för regin står Kari Heiskanen, som fascineras av Andersons många kontraster och komplexa personlighet.

”Anderson råkade säkert ofta vara rätt man på rätt plats vid rätt tidpunkt. Men han förmådde också leda sina företag oerhört skickligt, vilket aldrig hade lyckats utan en stor portion energi och andlig kraft.” säger Heiskanen.

Läs mer om föreställningen Amos A på Svenska Teatern här