Avgiftsfria förbindelsebåtar – en nödvändig livlina för skärgården
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Vi delar inte uppfattningen om att avgiftsfriheten på statliga förbindelsebåtar bör slopas. Det finns starka skäl till att dessa transporter fortsatt ska vara kostnadsfria. Det handlar inte om “gratis sommarkryssningar” utan om grundläggande infrastruktur och om att trygga vardagen för dem som bor och verkar i skärgården.
Förbindelsebåtarna fyller en samhällsbärande funktion i områden där det inte finns vägförbindelser. För många är båten det enda sättet att ta sig till och från arbete, skola, sjukvård och samhällsservice. Att införa avgifter vore i praktiken att beskatta skärgårdsbornas vardag, och det drabbar särskilt hårt dem som bor längst ut och redan har de sämsta förbindelserna.
Sedan 2008 har förbindelsebåtstrafiken varit avgiftsfri och det har varit ett lyckat steg i rätt riktning. Att passagerarmängderna ökar sommartid är inte ett problem, det är ett tecken på att skärgården är attraktiv och levande. Istället borde vi satsa på att öka kapaciteten under högsäsong, till exempel genom fler turer och snabbare båtar.
Samtidigt måste vi erkänna att det finns utmaningar, särskilt sommartid när båtarna ofta är fullbokade. Här finns utrymme för förbättring: förtursrätt för skärgårdsbor, reserverade platser eller särskilda turer för dem som är fast bosatta kunde vara möjliga lösningar. En sommaranropsbåt för öbor under högtrycksdagar är också värt att överväga.
Vi har heller inga vägtullar på landets allmänna vägar, så varför skulle vi då införa avgifter på de allmänna sjövägarna? Det vore varken jämlikt eller rättvist. Vi bör istället lyssna på dem som faktiskt bor längs rutterna.
Att börja ta betalt för förbindelsebåtarna är ett kortsiktigt förslag som riskerar att urholka skärgårdens livskraft. Om något, så borde vi investera mer i tillgänglighet, inte mindre. Det handlar om att säkerställa att hela landet kan leva, även de mest avlägsna öarna.