Reportage

”Finns inte bättre program på en sommardag” – följ med ÅU på VM på Erstan

Airisto Segelsällskap, som står värd för årets upplaga av 8mR-VM, gör det möjligt för seglingsentusiaster att följa med kappseglingstävlingen på nära håll utan egen båt. ÅU tog vara på chansen.

Publicerad:
Kalle Grönroos
Tre segelbåtar i rad
8mR-klassens segelbåtar.

En lämpligt varm torsdagsmorgon står omkring tjugo människor vid åstranden nära Föri i Åbo och väntar på att bli upplockade. Destinationen ligger ute på Erstan, och närmare sagt vid banan där deltagarna i 8mR-VM ska segla.

Airisto Segelsällskap (ASS), som arrangerar årets VM i kappsegling i 8mR-klassen, har fäst extra mycket uppmärksamhet vid att det ska vara möjligt för publik att följa med tävlingarna.

I år är rentav första gången som segling görs till en publiksport i Finland, enligt ASS ordförande Hasse Karlsson.

I praktiken sker det här genom att rederiet Vitharun, som vanligtvis främst kör dagsutflykter mellan Åbo, Själö och Nagu, kör ut med sin största och nyaste båt m/s Lövskär ut till Erstan och banan där seglarna tävlar.

Kalle Grönroos
Fem segelbåtar i rad.
Att se en kappseglingstävling ute på havet är en speciell syn.

– Det blir fint att se att få se klassiska segelbåtar kappsegla. När jag fick höra om chansen att följa med en segeltävling ombord den här sortens båt så tyckte jag att konceptet verkar lovande, säger Hilding Mattsson.

Han tar sig ut till Erstan tillsammans med sina bröder Erland och Yngve som alla har erfarenhet av kappsegling, fast med andra modeller.

Klockan elva på förmiddagen går dagens första start. För publiken saknar den egentligen all dramatik, särskilt jämfört med idrottsgrenar som sker i land:

Plötsligt samlas alla båtar på en linje som har markerats i vattnet och loppet börjar utan att det egentligen görs klart för publiken. Man märker det främst genom att båtarna samlas extra nära varandra vid den markerade startlinjen.

Kalle Grönroos
Två äldre män sitter bredvid varandra.
Erland och Hilding Mattsson var med bland de knappt tjugo personerna som tog sig ut med m/s Lövskär för att se på 8mR-VM.

”Att segla med de här båtarna är som att köra lastbil”

För den oinvigda är det svårt, om inte omöjligt, att hänga med kappseglingens olika finesser.

För åskådare är det ändå i grund och botten frågan om en rätt enkel gren: båtarna ska så snabbt som möjligt segla två varv runt uppblåsta märken som ligger i vattnet.

Det är inte direkt en läktarsport som höjer pulsen, men att vara ute på havet en fin sommardag och se på båtar är alltid kul. Några av båtarna som seglar idag är dessutom nästan hundra år gamla och är rätt snygga, vilket gör det hela bättre.

Som tur är jag dessutom omgiven av människor som har klart bättre koll på 8mR-segling än jag, varav en berättar en lämplig analogi om hurdan slags båt det riktigt handlar om.

Kalle Grönroos
En segelbåt med en "Kiss my Turku"-logo på seglet.
ASS ordförande Hasse Karlssons lag som seglar med s/y Iroquois ligger tredje sist av totalt tjugoen lag.

– Att segla med en sådan är som att köra lastbil, säger han.

Ett schweiziskt lag som består av seglare från Société Nautique de Genève och leds av Jean Fabre seglar hem vinsten i torsdagens första start. De har hittills vunnit alla starter.

– Det är otroligt bra förhållanden att följa med segling. Det blåser 5 meter per sekund, i kryssen är det så bra som det kan vara. Blir det hårdare vind så blir det bara jobbigare utan att farten blir snabbare, bedömer Erland Mattsson efter första starten.

Väcker intresse ända från USA

Även om en klar majoritet av de knappt tjugo personerna som är ombord m/s Lövskär är finländare, har det också kommit människor från mer fjärran håll för att se på tävlingen.

Två av dem är Lukas Räisänen och Laura King, som kommer från Connecticut i USA, nära gränsen till New York.

Räisänen har nyligen flyttat till Finland för att börja studera vid Åbo yrkeshögskola, medan King är på besök och hjälper till med flytten.

Att de hamnade på m/s Lövskär för att se på VM är ingen slump. King berättar att de själva sysslar med kappsegling på Cedar Points Yacht Club i hemmadelstaten.

Kalle Grönroos
En mamma med sin vuxna son.
Laura King är andra gången i sitt liv i Finland, medan sonen Lukas Räisänen har varit nästan varje sommar i sitt liv.

– Jag jobbar också med att serva båtar hemma i USA. Jag älskar båtar, att segla och Finland i allmänhet, och det här är ett bra sätt att kombinera alla tre. Jag jobbade faktiskt där hemma med båtar i den här klassen, säger Räisänen.

Räisänen berättar om vad allt han reagerar på att seglarna gör under loppet för att maximera sin hastighet. De avgörande stunderna är när lagen byter segel när de svänger.

– Vi är mycket närmare seglarna än vad man vanligtvis är, vilket betyder att vi ser väldigt bra när båtarna rundar märkena och hur de startar. De är nyckelstunder under loppet, säger King.

Inget konfettiregn vid slutet

Också dagens andra start blev en schweizisk succé, och Jean Fabres lag tar hem sin andra delseger för dagen.

Ur publikens perspektiv är det svårt att bedöma om det pågår något segerfirande ombord på vinnarbåten, men schweizarnas reaktioner på vinsten verkar vara rätt milda.

Strax efter att den andra starten har tagit slut börjar meddelar personalen på m/s Lövskär att man börjar styra skutan tillbaka mot Aura å.

Kalle Grönroos
Två segelbåtar på en knapp meters avstånd från varandra.
Ibland var det riktigt nära att två båtar kunde ha kolliderat i varandra.

En start återstår ännu för dagen, men den blir publiken tvungen att följa med på andra sätt.

Vid det här laget har vi varit ute till havs i ungefär fem timmar, och det känns rätt lagom att komma tillbaka till land.

Jag vänder mig en sista gång till trio Mattsson för att höra deras åsikter om dagen.

– Särskilt andra starten var fin att se på, säger Erland.

– Det finns nog inte något bättre program på en så här fin sommardag, säger Hilding.

Den sista tävlingsdagen i 8mR-VM är på lördag, och prisutdelningsceremonin äger rum på lördag kväll på Forum Marinum.

Reporter
Publicerad: