Gymnastikundervisningen i Åbo ska vara trygg och jämlik för alla – vi lyssnar på er!

Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Jämställdhetslagen förbjuder inte skilda pojk- och flickgrupper i gymnastiken. Ett stort tack till eleverna i S:t Olofsskolan som engagerar sig i en viktig fråga.

Jag kommer att referera till OAJ:s jurist Martta Octobers tolkning i ärendet.

Även från Utbildningsstyrelsen har gjorts en liknande tolkning gällande gymnastikundervisningen.

Det finns alltså inte en lag som skulle förbjuda skilda pojk- och flickgrupper i gymnastiken. Gymnastiklärarens kön inverkar inte heller i hurudan grupp man kan undervisa.

Av tradition har gymnastikundervisningen länge delats in i skilda pojk- och flickgrupper.

Under senare år har blandgrupperna ökat betydligt.

Forskning visar att målen i undervisningen i gymnastiken kan nås lika bra både i blandade och skilda grupper.

I blandade grupper är utmaningen att flickorna rent fysiskt hamnar i underläge och får mindre utrymme.

Precis som ni i insändaren lyfter fram så är utmaningen med skilda grupper olika innehåll i undervisningen, könsstereotypier och upplevelser från elever som hör till sexuella minoriteter.

I blandade grupper är utmaningen att flickorna rent fysiskt hamnar i underläge och får mindre utrymme.

Forskning visar att färdigheterna utvecklas bättre i skilda grupper, medan blandade grupper befrämjar de sociala målsättningarna bättre.

Fortsättningsvis kan gymnastiken delas in i skilda pojk- och flickgrupper ifall det finns en klar motivering.

Ni lyfter fram puberteten som en motivering.

Speciellt i bollsporter så kan också den fysiska utvecklingen vara en grund till att dela in i skilda pojk- och flickgrupper.

Det ideala är att gymnastikundervisningen kan schemaläggas så att det finns två lärare i gruppen och att indelningen kan vara mera flexibel beroende på gren.

Möjlighet finns också att årskursvis avgöra om gymnastikundervisningen sker i blandade grupper eller i skilda pojk- eller flickgrupper. Det finns alltså flexibilitet i hur grupperna schemaläggs på skolnivå.

Ni skriver att ni tror att skilda grupper skulle få väldigt stor majoritet ifall man frågar eleverna.

Jag tror säkert det är möjligt att hitta flexibla lösningar i S:t Olofsskolan som gör att gymnastikundervisningen känns motiverande i de högre klasserna.

Ifall man tittar på forskning så visar många finländska pro gradun i ämnet att många elever och lärare föredrar skilda grupper.

Å andra sidan fanns det många elever som stödde blandade grupper i annan finländsk forskning där elever intervjuats.

Jag tror säkert det är möjligt att hitta flexibla lösningar i S:t Olofsskolan som gör att gymnastikundervisningen känns motiverande i de högre klasserna.

Fint att ni är aktiva i frågan!

Liliane Kjellman

Direktör för svenskspråkig fostran och undervisning, Åbo

Publicerad: