Myndigheternas midsommar: Tio fall av sjöfylleri men färre nödsamtal

Västra Finlands sjöbevakningssektion
Sjöbevakningens båt bogserar en bilfärja.
Cirka 100 personer var ombord på Korpofärjan i lördags då den strax efter avfärd började driva. Sjöbevakningen var snabbt på plats.
Publicerad:

Midsommaren är en hektisk tid på året för myndigheterna. Så här summerar Nödcentralsverket och sjöbevakningen helgens händelser.

Under midsommarhelgen utförde Västra Finlands sjöbevakningssektion närmare 800 kontroller eller blåsprov. Sjöbevakningssektionens område omfattar landets hela västra kust från Hangö till Torneå, inklusive Åland.

Utfallet av kontrollerna var 10 fall av misstänkt sjöfylleri och 28 böter. Sammanlagt utfördes 34 sjöräddningsuppdrag samt 22 handräckningsuppdrag till andra myndigheter.

Till helgens större händelser räknar sjöbevakningen Korpofärjans blackout i lördags samt då ett fraktfartyg körde på grund utanför Raumo hamn i fredags.

Inga personskador uppstod på någondera av dessa uppdrag.

Några allvarliga olyckor verkar inte ha inträffat under midsommaren på Västra Finlands sjöbevkaningssektions område. Sjöbevakningen bedömer att den starka vinden och regnet gjorde att båtfararna var väl förberedda.

Västra Finlands sjöbevakningssektion
Ett fraktfartyg utanför en hamn
Fraktfartyget Stellamar körde på grund utanför Raumo hamn i fredags. Enligt sjöbevakningen förelåg ingen risk för oljeläckor. Åtta personer befann sig ombord.

Färre 112-samtal

Nödcentralsverket tog emot färre nödsamtal under midsommarhelgen jämfört med i fjol. Mellan fredagen den 20 juni och söndagen den 22 juni tog man emot sammanlagt cirka 24 900 samtal. År 2024 tog man emot cirka 28 300 nödsamtal.

Den genomsnittliga svarstiden på nödsamtalen var 5 sekunder (8 sekunder år 2024). Flest samtal ringdes in under fredagen.

Totalt 50 procent av nödmeddelandena förmedlades som uppdrag till andra myndigheter. Fjolårets andel var 49 procent.

Strax under hälften av dessa uppdrag (48 procent) förmedlades till akutvården. 40 procent av samtalen gick till polisen, 7 procent till social- och krisjouren och 5 procent förmedlades till räddningsväsendet.

Den vanligaste orsaken till att nödnumret ringdes under midsommaren gällde att någon ramlat omkull. Andra vanliga uppdrag gällde försämrat allmäntillstånd, vandalism eller annat störande beteende, bröstsmärta och andningssvårigheter.

Reporter
Publicerad: