Aktias svar till insändaren i ÅU 6.1.2018
Kim Rancken lyfter i sin insändare (ÅU 6.1.2018) upp frågan kring kategoriserandet av placerare som professionella eller icke-professionella kunder. Aktia vill först och främst beklaga att vårt kundmeddelande, där vi upplyst kunderna om kategoriseringen, upplevts kränkande. Terminologin kommer direkt från lagen och vi vill påpeka att icke-professionell inte ska tolkas som något negativt, utan betyder att placeraren omfattas av ett bättre skydd, till skillnad från t.ex. storföretag.
Den ständigt ökande regleringen av finansbranschen är ibland i sig en utmaning såväl för banker som för kunder. Att klart informera om den är inte heller helt lätt. Vi vill gärna ge en bakgrund till den kategorisering Rancken tar upp.
MiFID (Markets in Financial Instruments Directive) är ett EU-direktiv vars syfte är att stärkta skyddet för investerare samt att öka konkurrensen i handeln med finansiella instrument på värdepappersmarknaderna. Den inhemska lagstiftningen om tillhandahållande av investeringstjänster, som styrs av direktivet, trädde i kraft för ca 10 år sedan. Kategorisering av kunder är enligt denna reglering en obligatorisk del av tillhandahållandet av tjänster och har gjorts sedan införandet av regleringen.
Den europeiska MiFID 2-regleringen som gäller investeringstjänster trädde i kraft 3.1.2018. Syftet är att ytterligare förbättra kundernas investerarskydd och öka transparensen på placeringsmarknaden. Aktia informerade i slutet av 2017 kunderna om den uppdaterade regleringen samt berättade i samma meddelande klart hur vi kategoriserat varje enskild kund.
Privatpersoner och mindre företag är i regel icke-professionella kunder. Kategoriseringen inverkar på investerarskyddets omfattning: icke-professionella kunder omfattas av det högsta investerarskyddet.
Man har rätt att ansöka om att kategoriseringen som banken gjort ändras om man anser sig uppfylla förutsättningarna för professionell kund.
Tyvärr kan vi inte diskutera en enskild kunds bankförhållande i offentligheten, men vi gör vårt bästa för att korrigera eventuella missförstånd. Vi tar också tacksamt emot respons på vår kommunikation, vilken naturligtvis ska upplevas korrekt.
Merja Sergelius
Vice verkställande direktör
Aktia Bank Abp