Gemenskap gör både sommaren och Finland bättre
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Finland hör till de länder i världen där tilliten mellan människor är allra högst. Vi litar på våra institutioner, men också på varandra.
Nu är det sommar. Äntligen.
För många av oss betyder det några veckor då tempot förhoppningsvis blir lite lugnare. Tid att träffa familj och vänner, tid att läsa en bok som blivit liggande, tid att vistas ute i vår fantastiska natur – eller kanske tid att delta i något av alla de evenemang som ordnas runt om i vårt land.
Sommaren i Finland är också föreningarnas, festivalernas och talkoarbetets tid.
På en mängd platser ordnas konserter, idrottsevenemang, marknader, hembygdsdagar och sommarfester. Ibland stora evenemang som lockar tusentals besökare, ibland mindre träffar där värdet inte mäts i antalet deltagare utan i gemenskapen.
En sak som är gemensam för de allra flesta evenemang är ändå att det finns ett stort antal eldsjälar bakom. De som bygger scenen, bakar bullarna, säljer biljetter och städar undan när alla andra gått hem.
Det är lätt att ta det här för givet. Men vi borde oftare påminna oss om hur unikt och värdefullt det är.
Finland hör till de länder i världen där tilliten mellan människor är allra högst. Vi litar på våra institutioner, men också på varandra. Den tilliten har inte uppstått av sig själv. Den har byggts under generationer i skolor, föreningar, körer, idrottslag, ungdomsorganisationer och alla de sammanhang där vi möts.
Vårt civilsamhälle är en grundläggande del av det som gör Finland starkt.
Under de senaste åren har vi ofta talat om beredskap. Det finns goda skäl till det. Rysslands anfallskrig mot Ukraina har förändrat vår säkerhetspolitiska omgivning, och vi har investerat i vårt försvar, stärkt vår kristålighet och försöker på alla sätt förbereda oss på olika typer av hot.
Men ett lands beredskap handlar inte bara om försvarsmateriel, lager och planer, de är förstås viktiga, men det handlar i slutändan också om människor.
Ett samhälle där människor känner varandra, hjälper varandra och litar på varandra klarar kriser bättre. Den som någon gång varit på talko vet att det finns en enorm kraft i att människor kommer samman kring ett gemensamt mål.
På många sätt är det här nåt vi i Svenskfinland alltid har förstått. Våra föreningar, våra kulturinstitutioner och vårt lokala engagemang har varit avgörande för att bygga och bevara levande samhällen. Från ungdomsföreningar och idrottsföreningar till körer, orkestrar och frivilligorganisationer.
När jag nyligen deltog i Finlands svenska sång- och musikförbunds sång- och musikfest i Helsingfors blev jag igen påmind om vilken styrka som finns i kulturen och gemenskapen.
Tusentals människor som sjunger tillsammans är mer än en vacker upplevelse, det är en bild av vad ett samhälle i bästa fall är. Olika röster som tillsammans skapar något större.
I mitt uppdrag som undervisningsminister tänker jag ofta på hur vi skapar förutsättningar för en ännu bättre framtid. Då handlar det förstås om skolor, utbildning, forskning och kunnande. Men det handlar också om hurdant samhälle vi vill vara. Och jag tror att vi mår bäst om vi fortfarande är ett samhälle där vi känner ansvar för varandra.
Ibland sägs det med glimten i ögat att finlandssvenskar lever längre eftersom så många sjunger i kör. Oavsett hur det är med den saken vet vi att musik, kultur och gemenskap får människor att må bättre. Det är i sig värdefullt.
I mitt uppdrag som undervisningsminister tänker jag ofta på hur vi skapar förutsättningar för en ännu bättre framtid. Då handlar det förstås om skolor, utbildning, forskning och kunnande. Men det handlar också om hurdant samhälle vi vill vara. Och jag tror att vi mår bäst om vi fortfarande är ett samhälle där vi känner ansvar för varandra.
Ett starkt Finland byggs inte bara i riksdagens plenisal eller vid regeringens förhandlingsbord. Det byggs också på fotbollsplanen en sommarkväll, i övningslokalen där kören samlas, vid ungdomsföreningens möte och i talkotältet där någon just kokat den tredje pannan kaffe.
Det är där vi lär oss saker som är helt ovärderliga. Vi hör ihop. Jag hoppas att så många som möjligt i sommar får möjlighet att vila, njuta av ljusa kvällar och delta i något av allt det fina som människor runt om i vårt land gör möjligt.
Gemenskap är inte bara något som gör sommaren bättre. Den gör Finland starkare.
Här kan du läsa fler kolumner av Anders Adlercreutz.