Tala om pengar med flickor!
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Traditionella könsroller påverkar hur vi talar om pengar med flickor och pojkar. Det nationella forskningsprojektet Digiconsumers som undersöker 15–19-åringars konsumtion och ekonomikunskap visar att det finns skillnader i hur flickor och pojkar bemöts och fostras i frågor kring ekonomi.
De publicerade undersökningsresultaten visar att man pratar mera med pojkar om investeringar, placeringar och företagande än med jämnåriga flickor.
Ekonomisnacket med flickor utgår mera ifrån konsumtion och hur priserna stiger. Det här leder till att flickorna får ett sämre utgångsläge att på sikt skapa sig ett ekonomiskt välstånd.
Det här kan vara något att tänka på till exempel då man nästa gång väljer en födelsedagspresent eller en examensgåva för en flicka och en pojke.
Är det så man rätt omedvetet oftare väljer pengar för pojkens del men en sak för flickan?
I skolan kan man minska på skillnaderna mellan pojkars och flickors kunskaper i ekonomi till exempel genom Investerarskolan, som ger en djupare förståelse för privatekonomi och kännedom om grundläggande begrepp relaterade till att spara och placera.
Den kan förverkligas som en valfri kurs i gymnasiet eller i yrkesutbildningen.
I klass kan eleverna tillsammans öva att placera medel där vinsten ges till ett gemensamt överenskommet välgörenhetsmål.
Ekonomisnacket med flickor utgår mera ifrån konsumtion och hur priserna stiger. Det här leder till att flickorna får ett sämre utgångsläge att på sikt skapa sig ett ekonomiskt välstånd.
Investerarskolan ger flickor och pojkar samma utgångspunkt för att få färdigheter i att skapa sig en egen ekonomisk buffert och ett välstånd under det kommande vuxenlivet oberoende av kön eller egen socioekonomisk bakgrund.
Digiconsumers är ett tvärvetenskapligt nationellt forskningsprojekt 2019–2025 om ungas konsumtion och ekonomikunnande som Ung företagsamhet och ekonomi NYT medverkar i. OP Gruppen är uppdragsgivaren för den ovannämnda delundersökning som har genomförts av Helsingfors och Jyväskylä universitet.