Kustbanan och Hangö–Hyvingebanan har potential

Tåg på järnväg
Publicerad:

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Nyligen meddelade VR att de sålt slut biljetterna på ”sommartåget” mellan Riihimäki och Hangö. VR började trafikera denna linje i sommar i stället för de direkta Hangö–Helsingforsturerna då kustbanan renoveras och Esbostadsbanan byggs ut.

Trots att avgångar finns bara tre gånger i veckan har båda linjerna varit populära. Det här visar tydligt att det finns potential i utvecklandet av närtågstrafiken.

Om allt går enligt planerna finns det möjlighet för en fungerande pendlingstrafik mellan Helsingfors och Hangö då Esbostadsbanan är färdigt utbyggd. Det här kan ske tidigast år 2029.

Mer tågtrafik kan också sättas in på Hangö–Hyvingebanan, men så som med Hangö–Helsingforstrafiken måste tågtrafiken vila på en ekonomiskt hållbar grund.

Därför är det bäst att vi i regionen redan i höst gör en strategi för hur vi vill att tågtrafiken ska se ut i framtiden. Vår region behöver fler tågförbindelser för att stärka vår livskraft. Kommunerna kommer inte att ha råd att själva betala för tågtrafiken utan staten måste vara med och stöda den. Staten köper redan fullt ut den tågtrafik som finns mellan Hangö och Karis.

Regeringen har redan valt att öppna upp för nya former av upphandling av tågtrafik, så det är inte alls omöjligt att få med staten här. Staten köper också regionflyg för tiotals miljoner, så kanske det skulle finnas ett intresse framöver att satsa på klimatvänliga regionaltåg som minsann är lika betydelsefulla för en del regioner som regionflygen är för andra.

Vi i Västnyland måste nu göra en klar plan på vad vi strävar efter, och koppla ihop behovet av tågtrafik med viljan att växa, skapa möjligheter för turism och för näringslivet. En viktig aspekt är också försvaret som är en viktig del av Västnyland i och med Nylands brigad och Syndalen.

Den här planen måste nu arbetas fram och lobbas för. Redan om knappa två år har vi nästa riksdagsval och efter det nya regeringsförhandlingar. Då måste alla partier anse att satsningen på regionaltåg gynnar Finland i stor skala. Betydelsen av Helsingfors–Åbotågen längs med kustbanan får inte heller glömmas bort. Den trafiken är viktig oberoende av vad som händer med Västbanan i framtiden.

Henrik Wickström

Riksdagsledamot

SFP

Ingå

Publicerad: